Підтримуємо Україну у ці важкі для нашої країни дні

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків

Дама та єдиноріг


Автори: Хуан Мануель де Фараминьян

Загадка замку Бусак

У паризькому музеї Середньовіччя абатства Клюні зберігається серія гобеленів, на яких зображено Даму та єдинорога. П'ять із них вважаються алегорією п'яти чуттів, за якими гобелени й отримали свої назви. А шостий називають «À mon seule désir» («За моїм єдиним бажанням»)  за витканим на ньому девізом.

Хто та коли створив ці гобелени, відомі сьогодні на весь світ? У 1841 році їх знайшла в підвалах Крезького замку Бусак відома письменниця Жорж Санд. Нижня частина гобеленів зіпсувалася від сирості, але пізніше була замінена  такими гобелени можна побачити сьогодні в музеї Клюні, куди їх привезли в 1882 році.

Однак за словами Жорж Санд, гобеленів було не шість, а вісім – на зображенні сьомого гобелена Дама сиділа на розкішному троні, а на восьмому пестила двох білих єдинорогів.

Що ж символізують зображення на гобеленах? Яке значення мають ці дивовижні звірі, квіти, птахи? Про що говорить образ загадкової Дами?

Між левом та єдинорогом

І на Сході, і на Заході єдиноріг завжди вказував на духовну сутність речей, на шлях до трансцендентного, піднесеного, був символом досконалої чистоти. Лев у геральдиці уособлював матерію чи силу, матеріальну силу, а Дама в символічній іконографії завжди уособлювала душу  як однієї людини, так і anima mundi, тобто світову душу.

Дама  душа  знаходиться між левом-матерією і єдинорогом-духом. Пильно вдивляючись у зображення гобеленів із музею Клюні, ми можемо дізнатися цікаві подробиці того шляху, який має пройти душа, перш ніж навчиться опановувати матерію-лева за допомогою духу-єдинорога.

Шлях душі

У якому порядку йшли гобелени? Маємо різні припущення, особисто я розмістив би їх так: «Дотик», «Смак», «Зір», «Нюх» і «Слух». Далі гобелен з девізом «За моїм єдиним бажанням», гобелен з Дамою на троні і, нарешті, гобелен з Дамою та двома єдинорогами.

Такий порядок гобеленів не безпідставний. Він відповідає крокам, які має зробити душа, аби піднестися, піднятися від матеріального до духовного: від найбільш матеріальних чуттів  дотику і смаку  до зору, що здатен бачити як матеріальне, так і тонке, духовне, а також до найтонших чуттів  нюху і слуху. Три останні гобелени оповідають про перемогу душі над матерією.

Дама на гобеленах ніколи не зображується в одному і тому ж убранні  змінюються як її одяг, так і зачіска, й атрибути. Як уособлення душі, вона є віссю, центром всієї іконографії. Вона  головна героїня конфлікту між матерією і духом. Тому її різні зачіски і головні убори, а також різні сукні та атрибути мають вочевидь символічне значення, яке нелегко розкрити, але можна пов'язати з різними станами душі, з етапами алхімічної дії. Дама-душа  це й двоїстість нашого розуму  практичного, конкретного розуму і чистого розуму. Перший схиляється, за Кантом, до гіпотетичних імперативів матеріального світу, а другий, навпаки, до категоричних імперативів світу духовного.

Алегорія п'яти чуттів як вступ до трьох останніх сюжетів може вказувати на те, що душа має навчитися управляти почуттями, які пов'язані з матерією, і перетворити їх в атанорі свідомості. І через тонку протилежність цих матеріальних почуттів душа зможе звільнитися і здобути перемогу над матерією.

«Дотик»: зважитися на боротьбу

На цьому гобелені Дама дивиться праворуч і тримає в правій руці чотирикутний стяг лева, а лівою рукою стискає ріг єдинорога. Деякі дослідники вбачають у рогові фалічний символ, однак тут він вказує на силу, яка вивищує душу. Погляд Дами суворий і твердий, вона сповнена рішучості. Можливо, Дама зважилася здобути владу над матерією, незважаючи на сильного лева, у якого вона відібрала стяг, і на важкі кайдани, що сковують її талію; символ пут матерії. У такі ж кайдани закуті зображені на цьому гобелені тварини. Усі, крім птахів.

Тут є очевидний натяк на бій, оскільки лев та єдиноріг несуть щити, а сокіл в небі намагається зловити чаплю. Серед тварин ми бачимо мавпочку. Вона з'явиться і на гобелені, коли знову Дамі доведеться прийняти важливе рішення, коли настане час обирати.

Лев та єдиноріг в церемоніальних плащах несуть стяги. При цьому лев тримає трикутний стяг єдинорога, а єдиноріг чотирикутний стяг лева. Можливо, це натяк на плутанину і хаос, які панують у матеріальному світі. Дама вже приручила сокола, якого ми бачили на попередньому гобелені, і втримує його шкіряною рукавичкою. Сокіл (або папуга, як вважають деякі коментатори) уособлює конкретний розум, якому властиво насолоджуватися смаком речей. У гобелені йдеться про смак, але Дама відмовилась від нього: вона дивиться на сокола, дістає жолуді з Чаші Грааля, яку тримає служниця, і віддає їх птахові.

Ймовірно це говорить про те, що Дама намагається привчити птаха розуму насолоджуватися більш вишуканими плодами, ніж ті, якими сокіл живився досі.

«Зір»: споглядати найвище

Лев зустрічає Даму, тримаючи свій чотирикутний стяг, але дивиться в іншу сторону. Дама теж не дивиться на лева, її погляд спрямований на єдинорога; він відбивається в дзеркалі, яке Дама тримає в правій руці. Вона відмовилась дивитись на земне, світське, а лише на єдинорога чи його відображення.

Дзеркало можна порівняти з нашим розумом, який на попередньому гобелені символізувала вода в Чаші, урухомлена тоді, коли Дама діставала звідти жолуді для сокола. Тепер, коли поверхня води заспокоїлася і уподібнилася дзеркалу, в ній відбиваються не видимі раніше висоти. Сокіл, який махає крилами, може уособлювати діяльний розум, а рівна поверхня дзеркала - це розум в стані спокою, який саме тоді відображає єдинорога, духовне. Лівою рукою Дама обіймає єдинорога за шию.

Із цього гобелену можна вивчати чакри (енергетичні центри людини в східній традиції) так вважають деякі коментатори. Вони відзначають, що рукою Дама активізує життєву точку хребетного стовпа єдинорога; частина її головного убору дуже нагадує язик полум'я і символізує верхню чакру; пояс у формі очей, який прикрашає її талію, підкреслюючи (на відміну від інших гобеленів) її великий живіт, вказує на сонячне сплетіння.

На гобелені зображений єдиноріг, що відпочиває; тут показано душу, що споглядає духовне,  так можна пояснити сповнені любові погляди єдинорога і Дами, які дивляться одне на одного.

«Нюх»: відректися від матеріального

Поруч з Дамою знову з'являється служниця, котра може уособлювати свідомість. Дама плете вінок із квітів, але вона не насолоджується їх ароматом  їх нюхає мавпочка, що сидить у кошику зліва від Дами. Мавпочка наводить нас на думку про Хануман, персонаж індійського епосу «Рамаяна». Цар мавп Хануман допоміг Рамі звільнити Сіту (також символ душі) з рук Равани, який втілює собою матерію. Крім того, мавпочка була зображена на прапорі Крішни в «Бхагавадгіті». Вона з'являється кожного разу, в той час коли потрібно прийняти суттєве рішеннябо  ротися або відмовитися від боротьби. Мавпочка може символізувати інтуїцію, останній міст, через який нам залишається пройти, щоб досягти духу.

Талію Дами охоплює тонка чернеча мотузка  вона вказує на її рішення відректися від усього матеріального. Вінок вона плете не для себе: ми жодного разу не побачимо його на Дамі. Ймовірно, це вінець зречення і приношення!! Богу. Лев та єдиноріг знову зі щитами, і вони знову тримають не свої прапори. Знову боротьба, і мавпочка знову з'являється в годину вибору.

«Слух»: гармонія духу

Обличчя Дами та її служниці  душі та її свідомості  умиротворені. В них відбивається світ духу, як помітили деякі коментатори. Цей гобелен ще називають «музикою сфер». Знову зачіска Дами нагадує язик полум'я, а всі тварини звільнені і мирно відпочивають. Лев та єдиноріг без щитів і без церемоніальних плащів, кожен тримає власний прапор. Вони теж відпочивають і точно посміхаються. Всі речі знаходяться на своїх місцях  рішення прийнято, і душа, Дама, віддається духу, слухаючи музику.

 «À mon seul désir»

Всі бажання матерії подолані, душа залишається з єдиним бажанням  досягти Мудрості і з’єднатися з Духом. Девіз «Моє єдине бажання» написаний на верхній частині намету, куди Дама зможе увійти відразу, як тільки остаточно зречеться матерії і складе свої коштовності в скриньку, яку тримає її служниця. Там, у шатрі  а це символ всеперетворюючої алхімічної печі, атанора,  її остаточне перетворення. Лев та єдиноріг знову стають лицем до лиця, їхні прапори знову змінені місцями, але вони голі і тепер без щитів  вони не б'ються і обидва, за взаємною угодою, відкривають завісу шатра, щоб Дама змогла увійти в покої перетворення. Весь намет прикрашений численними зображеннями золотих язичків полум'я. Гостроконечна прикраса на головному уборі Дами вказує на її пробудження і внутрішнє світло, котре освітлює її спокійне обличчя. На служниці схожий головний убір, а збоку від лева сидить на подушці собача, можливо, уособлюючи підкорені розуму інстинкти.

Втрачені шпалери

Два гобелени, що були загублені і їх описала Жорж Санд, мабуть, розповідають про продовження процесу піднесення душі. На жодному з них лев вже не з'являється: відбулася остаточна перемога духу над матерією, світла над темрявою. А Дама, душа, в атанорі шатра перетворилася тепер в Софію  Мудрість. Дама, яка зображена на восьмому гобелені, сидить і гладить двох єдинорогів, що стоять по обидва боки від неї, в ній ми могли б побачити символ подолання подвійності і возз'єднання душі з Вищим «Я» - ціль довгого шляху душі до її небесних витоків.

Серединний острів

Дія відбувається на невеликому круглому острові. Острів цей потопає в квітах і буйній рослинності; на ньому живуть різні домашні та дикі тварини, які на перших килимах мають недовірливий вигляд або ворогують один з одним, а на останніх, коли Дама-душа опановує свої почуття, співіснують в мирі та гармонії. Церемонія перетворення відбувається в особливому огородженому місці  щоб розвиватися, душі необхідно відмежувати область своєї роботи.

Крім того, цей серединний острів символізує подолання протилежних начал, що досягають рівноваги в гермафродиті. Тут не тільки лев та єдиноріг представляють дві полярності: на острові живуть і домашні, і дикі тварини, які на останніх килимах вже не бояться один одного. Двоїстість ми знаходимо і в рослинності: апельсинове дерево і колючий падуб жіночі рослини, а кам'яний дуб і сосна  чоловічі. Двоїстість підтримується і в посиланнях на естетичні східні і західні моделі, і це змушує нас звернутися до однієї з версій походження гобеленів, пов'язаної з оттоманським принцом Джемом. Саме він мріяв про весілля Сходу і Заходу.

Весілля Сходу і Заходу

Прийнято вважати, що шпалери в якості весільного подарунка отримала Клод Ле Віст, дама зі знаменитої ліонської сім'ї; потім вони опинилися в замку Бусак, де їх і побачила Жорж Санд. Швидше за все, їх близько 1500 року виткали фландрійські майстри, але, можливо, за більш ранніми зразками. 

У зображеннях помітно значний східний вплив. І тому вважається, що вісім робіт, які стали зразками для французьких шпалер, були виткані між 1482 і 1488 роками на замовлення принца Джема (у Європі його називали Зізімом), сина Мохаммеда II. Принц дуже цікавився таємними науками і мріяв про союз Хреста і Півмісяця, або, як говорив він сам, про весілля Сходу і Заходу. Досить імовірно, що ескіз гобеленів-зразків був залишений в замку Бурганеф в Крез, де принца Джема тримав в ув'язненні П'єр д'Обюссон, Великий магістр лицарів Святого Іоанна Єрусалимського. Не всі згодні з цією версією, однак П'єр д'Обюссон, котрий знав глибоке символічне значення зображень, цілком міг доручити фландрійским майстрам створити гобелени за ескізом принца Джема, і саме він міг потім перевезти шпалери в замок Буссак.

Серія гобеленів «Дама з єдинорогом» розповідає нам про весілля душі з духом, про небесну іерогамію і наводить на думку про те, що таке об'єднання можливе і між людьми, можливе в суспільстві, і тоді, може бути, здійсниться старий олександрійський сон про спільноту думки між Сходом і Заходом.

***

Минають віки, але Дама і єдиноріг на старовинних гобеленах продовжують зберігати свою таємницю. Таємницю задуму, таємницю походження, таємницю символічного сенсу/змісту.