Дама та єдиноріг

Автори: Хуан Мануель де Фараминьян

Загадка замку Бусак

У паризькому музеї Середньовіччя абатства Клюні зберігається серія гобеленів, на яких зображено Даму та єдинорога. П'ять із них вважаються алегорією п'яти чуттів, за якими гобелени й отримали свої назви. А шостий називають «À mon seule désir» («За моїм єдиним бажанням»)  за витканим на ньому девізом.

Хто та коли створив ці гобелени, відомі сьогодні на весь світ? У 1841 році їх знайшла в підвалах Крезького замку Бусак відома письменниця Жорж Санд. Нижня частина гобеленів зіпсувалася від сирості, але пізніше була замінена  такими гобелени можна побачити сьогодні в музеї Клюні, куди їх привезли в 1882 році.

Однак за словами Жорж Санд, гобеленів було не шість, а вісім – на зображенні сьомого гобелена Дама сиділа на розкішному троні, а на восьмому пестила двох білих єдинорогів.

Що ж символізують зображення на гобеленах? Яке значення мають ці дивовижні звірі, квіти, птахи? Про що говорить образ загадкової Дами?

Між левом та єдинорогом

І на Сході, і на Заході єдиноріг завжди вказував на духовну сутність речей, на шлях до трансцендентного, піднесеного, був символом досконалої чистоти. Лев у геральдиці уособлював матерію чи силу, матеріальну силу, а Дама в символічній іконографії завжди уособлювала душу  як однієї людини, так і anima mundi, тобто світову душу.

Дама  душа  знаходиться між левом-матерією і єдинорогом-духом. Пильно вдивляючись у зображення гобеленів із музею Клюні, ми можемо дізнатися цікаві подробиці того шляху, який має пройти душа, перш ніж навчиться опановувати матерію-лева за допомогою духу-єдинорога.

Шлях душі

У якому порядку йшли гобелени? Маємо різні припущення, особисто я розмістив би їх так: «Дотик», «Смак», «Зір», «Нюх» і «Слух». Далі гобелен з девізом «За моїм єдиним бажанням», гобелен з Дамою на троні і, нарешті, гобелен з Дамою та двома єдинорогами.

Такий порядок гобеленів не безпідставний. Він відповідає крокам, які має зробити душа, аби піднестися, піднятися від матеріального до духовного: від найбільш матеріальних чуттів  дотику і смаку  до зору, що здатен бачити як матеріальне, так і тонке, духовне, а також до найтонших чуттів  нюху і слуху. Три останні гобелени оповідають про перемогу душі над матерією.

Дама на гобеленах ніколи не зображується в одному і тому ж убранні  змінюються як її одяг, так і зачіска, й атрибути. Як уособлення душі, вона є віссю, центром всієї іконографії. Вона  головна героїня конфлікту між матерією і духом. Тому її різні зачіски і головні убори, а також різні сукні та атрибути мають вочевидь символічне значення, яке нелегко розкрити, але можна пов'язати з різними станами душі, з етапами алхімічної дії. Дама-душа  це й двоїстість нашого розуму  практичного, конкретного розуму і чистого розуму. Перший схиляється, за Кантом, до гіпотетичних імперативів матеріального світу, а другий, навпаки, до категоричних імперативів світу духовного.

Алегорія п'яти чуттів як вступ до трьох останніх сюжетів може вказувати на те, що душа має навчитися управляти почуттями, які пов'язані з матерією, і перетворити їх в атанорі свідомості. І через тонку протилежність цих матеріальних почуттів душа зможе звільнитися і здобути перемогу над матерією.

«Дотик»: зважитися на боротьбу

На цьому гобелені Дама дивиться праворуч і тримає в правій руці чотирикутний стяг лева, а лівою рукою стискає ріг єдинорога. Деякі дослідники вбачають у рогові фалічний символ, однак тут він вказує на силу, яка вивищує душу. Погляд Дами суворий і твердий, вона сповнена рішучості. Можливо, Дама зважилася здобути владу над матерією, незважаючи на сильного лева, у якого вона відібрала стяг, і на важкі кайдани, що сковують її талію – символ пут матерії. У такі ж кайдани закуті зображені на цьому гобелені тварини  усі, крім птахів.

Тут є очевидний натяк на бій, оскільки лев та єдиноріг несуть щити, а сокіл в небі намагається зловити чаплю. Серед тварин ми бачимо мавпочку. Вона з'явиться і на гобелені «Нюх»  коли знову Дамі доведеться прийняти важливе рішення, коли настане час обирати.

«Смак»: від хаосу до розуму

Лев та єдиноріг в церемоніальних плащах несуть стяги. При цьому лев тримає трикутний стяг єдинорога, а єдиноріг  чотирикутний стяг лева. Можливо, це натяк на плутанину і хаос, які панують у матеріальному світі. Дама вже приручила сокола, якого ми бачили на попередньому гобелені, і втримує його шкіряною рукавичкою. Сокіл (або папуга, як вважають деякі коментатори) уособлює конкретний розум, якому властиво насолоджуватися смаком речей. У гобелені йдеться про смак, але Дама відмовилась від нього: вона дивиться на сокола, дістає жолуді з Чаші Грааля, яку тримає служниця, і віддає їх птахові.

Ймовірно це говорить про те, що Дама намагається привчити птаха розуму насолоджуватися більш вишуканими плодами, ніж ті, якими сокіл живився досі.

«Зір»: споглядати найвище

Лев зустрічає Даму, тримаючи свій чотирикутний стяг, але дивиться в іншу сторону. Дама теж не дивиться на лева  її погляд спрямований на єдинорога; він відбивається в дзеркалі, яке Дама тримає в правій руці. Вона відмовилась дивитись на земне, світське  а лише на єдинорога чи його відображення.

Дзеркало можна порівняти з нашим розумом, який на попередньому гобелені символізувала вода в Чаші, урухомлена тоді, коли Дама діставала звідти жолуді для сокола. Тепер, коли поверхня води заспокоїлася і уподібнилася дзеркалу, в ній відбиваються не видимі раніше висоти. Сокіл, який махає крилами, може уособлювати діяльний розум, а рівна поверхня дзеркала  це розум в стані спокою, який саме тоді відображає єдинорога  духовне. Лівою рукою Дама обіймає єдинорога за шию.

Із цього гобелену можна вивчати чакри (енергетичні центри людини в східній традиції)  так вважають деякі коментатори. Вони відзначають, що рукою Дама активізує життєву точку хребетного стовпа єдинорога; частина її головного убору дуже нагадує язик полум'я і символізує верхню чакру; пояс у формі очей, який прикрашає її талію, підкреслюючи (на відміну від інших гобеленів) її великий живіт, вказує на сонячне сплетіння.

На гобелені «Зір» зображений єдиноріг, що відпочиває; тут показано душу, що споглядає духовне,  так можна пояснити сповнені любові погляди єдинорога і Дами, які дивляться одне на одного.

«Нюх»: відректися від матеріального

Поруч з Дамою знову з'являється служниця, котра може уособлювати свідомість. Дама плете вінок із квітів, але вона не насолоджується їх ароматом  їх нюхає мавпочка, що сидить у кошику зліва від Дами. Мавпочка наводить нас на думку про Хануман  персонаж індійського епосу «Рамаяна». Цар мавп Хануман допоміг Рамі звільнити Сіту (також символ душі) з рук Равани, який втілює собою матерію. Крім того, мавпочка була зображена на прапорі Крішни в «Бхагавадгіті». Вона з'являється кожного разу, в той час коли потрібно прийняти суттєве рішення - боротися або відмовитися від боротьби. Мавпочка може символізувати інтуїцію, останній міст, через який нам залишається пройти, щоб досягти духу.

Талію Дами охоплює тонка чернеча мотузка - вона вказує на її рішення відректися від усього матеріального. Вінок вона плете не для себе: ми жодного разу не побачимо його на Дамі. Ймовірно, це вінець зречення і приношення!! Богу. Лев та єдиноріг знову зі щитами, і вони знову тримають не свої прапори. Знову боротьба, і мавпочка знову з'являється в годину вибору.

«Слух»: гармонія духу

Обличчя Дами та її служниці  душі та її свідомості  умиротворені. В них відбивається світ духу, як помітили деякі коментатори. Цей гобелен ще називають «музикою сфер». Знову зачіска Дами нагадує язик полум'я, а всі тварини звільнені і мирно відпочивають. Лев та єдиноріг без щитів і без церемоніальних плащів, кожен тримає власний прапор. Вони теж відпочивають і точно посміхаються. Всі речі знаходяться на своїх місцях  рішення прийнято, і душа, Дама, віддається духу, слухаючи музику.

«À mon seul désir»

Всі бажання матерії подолані, душа залишається з єдиним бажанням  досягти Мудрості і з'єднатися з Духом. Девіз «Моє єдине бажання» написаний на верхній частині намету, куди Дама зможе увійти відразу, як тільки остаточно зречеться матерії і складе свої коштовності в скриньку, яку тримає її служниця. Там, у шатрі  а це символ всеперетворюючої алхімічної печі, атанора,  здійсниться її остаточне перетворення. Лев та єдиноріг знову стають лицем до лиця, їхні прапори знову змінені місцями, але вони голі і тепер без щитів  вони не б'ються і обидва, за взаємною угодою, відкривають завісу шатра, щоб Дама змогла увійти в покої перетворення. Весь намет прикрашений численними зображеннями золотих язичків полум'я. Гостроконечна прикраса на головному уборі Дами вказує на її пробудження і внутрішнє світло, котре освітлює її спокійне обличчя. На служниці схожий головний убір, а збоку від лева сидить на подушці собача, можливо, уособлюючи підкорені розуму інстинкти.

Втрачені шпалери

Два гобелени, що були загублені і їх описала Жорж Санд, мабуть, розповідають про продовження процесу піднесення душі. На жодному з них лев вже не з'являється: відбулася остаточна перемога духу над матерією, світла над темрявою. А Дама, душа, в атанорі шатра перетворилася тепер в Софію  Мудрість. Дама, яка зображена на восьмому гобелені, сидить і гладить двох єдинорогів, що стоять по обидва боки від неї,  в ній ми могли б побачити символ подолання подвійності і возз’єднання душі з Вищим «Я»  ціль довгого шляху душі до її небесних витоків.

Серединний острів

Дія відбувається на невеликому круглому острові. Острів цей потопає в квітах і буйній рослинності; на ньому живуть різні домашні та дикі тварини, які на перших килимах мають недовірливий вигляд або ворогують один з одним, а на останніх, коли Дама-душа опановує свої почуття, співіснують в мирі та гармонії. Церемонія перетворення відбувається в особливому огородженому місці  щоб розвиватися, душі необхідно відмежувати область своєї роботи.

Крім того, цей серединний острів символізує подолання протилежних начал, що досягають рівноваги в гермафродиті. Тут не тільки лев та єдиноріг представляють дві полярності: на острові живуть і домашні, і дикі тварини, які на останніх килимах вже не бояться один одного. Двоїстість ми знаходимо і в рослинності: апельсинове дерево і колючий падуб  жіночі рослини, а кам'яний дуб і сосна  чоловічі. Двоїстість підтримується і в посиланнях на естетичні східні і західні моделі, і це змушує нас звернутися до однієї з версій походження гобеленів, пов'язаної з оттоманським принцом Джемом. Саме він мріяв про весілля Сходу і Заходу.

Весілля Сходу і Заходу

Прийнято вважати, що шпалери в якості весільного подарунка отримала Клод Ле Віст, дама зі знаменитої ліонської сім'ї; потім вони опинилися в замку Бусак, де їх і побачила Жорж Санд. Швидше за все, їх близько 1500 року виткали фландрійські майстри, але, можливо, за більш ранніми зразками.

У зображеннях помітно значний східний вплив. І тому вважається, що вісім робіт, які стали зразками для французьких шпалер, були виткані між 1482 і 1488 роками на замовлення принца Джема (у Європі його називали Зізімом), сина Мохаммеда II. Принц дуже цікавився таємними науками і мріяв про союз Хреста і Півмісяця, або, як говорив він сам, про весілля Сходу і Заходу. Досить імовірно, що ескіз гобеленів-зразків був залишений в замку Бурганеф в Крез, де принца Джема тримав в ув'язненні П'єр д'Обюссон, Великий магістр лицарів Святого Іоанна Єрусалимського. Не всі згодні з цією версією, однак П'єр д'Обюссон, котрий знав глибоке символічне значення зображень, цілком міг доручити фландрійским майстрам створити гобелени за ескізом принца Джема, і саме він міг потім перевезти шпалери в замок Буссак.

Серія гобеленів «Дама з єдинорогом» розповідає нам про весілля душі з духом, про небесну іерогамію і наводить на думку про те, що таке об'єднання можливе і між людьми, можливе в суспільстві, і тоді, може бути, здійсниться старий олександрійський сон про спільноту думки між Сходом і Заходом.

Минають віки, але Дама і єдиноріг на старовинних гобеленах продовжують зберігати свою таємницю. Таємницю задуму, таємницю походження, таємницю символічного сенсу/змісту.


Оригінал статті за посиланням