Підтримуємо Україну у ці важкі для нашої країни дні

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків

Орел


Орел

Солярний символ, який є атрибутом сонячних богів у багатьох культурах, полуденне сонце, духовне начало, висота, піднесення, визволення від уз, відвага, перемога, гордість, апофеоз, велич, царствене походження, влада, сила. Двоглавий орел означає можливість посилення влади.

Це один із найстародавніших символів.

У греків і персів був присвячений Сонцю, тому що це символ висоти духу, що ототожнюється із Сонцем, царем зірок. У різних традиціях його розглядали як священну емблему Верховного божества — Одина, Зевса, Юпітера, Митри.

Його життя освячене сонцем: вважалося, що орел здатний долетіти до сонця, дивитися на нього, не мигаючи, й з'єднатися з ним. У зв'язку з цим орел уособлює натхнення, висоту духу, що може здійнятися до Небес. Орел, що літає серед грому й блискавок — це символ справжньої сміливості, здатності переборювати труднощі.

Поєдинок орла з драконом чи змією відображає перемогу духу та інтелекту над матерією, нижчими силами, інстинктами. У цій схватці орел уособлює солярні сили, добро, а змій — сили хтонічні, зло. Крім того, орел означає світ невиявлений, тоді як змій — невиявлену темінь, а разом вони становлять космічне ціле, поєднання духу й матерії.

Орел пов'язаний із стихіями повітря й вогню; він цар у повітряному просторі, як лев — цар звірів на землі. Птах присвяти, посланник богів, він з'єднує земну й небесну сфери.

У шумеро-аккадській традиції символ сонця, атрибут бога війни Нінурти (Нінгірсу), а також Ашшура, ассірійського бога бурі, блискавки і родючості. Двоглавий орел символізує Нергала, божество, що уособлює спопеляючу жару полуденного сонця.

Як посередник між богами й людьми в міфах виступав птах Анзуд, який представляється у вигляді орла з головою лева.

У сірійській Пальмирі орел із людськими руками символізував поклоніння сонцю. Про нього говорилося, що він може омолоджуватися, триразово занурюючись у воду, або як Фенікс, від сонячного полум'я.

В індуїзмі це Гаруда — згадується в Рамаяні як гігантський птах ведичного бога Вішну. Гаруда зображується істотою з людським тулубом, орлиною головою та крилами. Стійкий міфологічний мотив, зв'язаний з Гарудою — його постійна ворожнеча зі зміями, «пожираючий» яким він є (символічне відтворення боротьби солярного героя з його хтонічним супротивником). Цей мотив, зокрема, лежить в основі легенди про викрадення Гарудою амрити (напою безсмертя), що сходить до ведійського міфу про викрадення соми орлом Індри.

У Китаї орел означає Сонце, ян, владу, воїна, хоробрість, завзятість, гострий зір, безстрашність, силу. Орел, який самотньо сидить на скелі, був символом борця-одинака, орел на сосні — символ довголіття в повній силі.

У буддизмі орел — птах, на якому літає Будда. Атрибут Амогхасиддхи, одного з п'яти дхьяні-будд, земним проявом якого вважають будду прийдешнього світового порядку Майтрею.

У греків орел означає Сонце, духовну силу, царственість та удачу. Оскільки орел, за повір‘ями, літає вище, ніж будь-який інший птах, його розглядали як вираження божественної величі. Спочатку був емблемою Пана, потім — Зевса і як носій його блискавок іноді зображувався з блискавкою в пазурах. Відповідно Гомеру, орел із змією в пазурах, — символ перемоги. Він не тільки супутник і посланник великих богів, але часто їхня пряма персоніфікація. Так, коли олімпійським богам знадобився виночерпий, то Зевс посилає за Ганімедом орла або летить сам, перетворившись на орла. В іншому міфі гнів Зевса перетворився на орла й мучив печінку Прометея.Орел

У римській традиції орел — одна з найрозповсюдженіших древніх емблем перемоги, його політ сприймався як ознака військового успіху. Ще з часів засновників Рима Ромула і Рема його зображували на штандартах як «птаха Юпітера».

В Ірані орел символізує перемогу; її передвіщає його політ над бойовищем. Великий Кир помістив його на свій прапор як символ перемоги та тріумфу.

У Месоамериці він був древнім божеством рослинності, пов'язаним із ягуаром, символом теллургічних сил, темряви, матерії, й одночасно символом простору зі світла, небесним духом. Це символ воїнів-Орлів, лицарів ацтеків, чиї вожді прикрашали перами себе і свій трон. Один із днів календаря ацтеків називався "орел" ("каутлі"), що передвіщало народженим під цим знаком войовничість.

У християнстві орел служить втіленням божественної любові, справедливості, хоробрості, духу, віри, символом Воскресіння, надихаючих ідей Євангелій. Політ орла асоціюється з піднесенням Христа, з молитвами, що посилаються до небес, із сходженням милості Божої й перемогою над злом, над гріхом (у тому випадку, коли орел зображений зі змією в дзьобі). Орел часто служить символом душі християнина, що міцніє, завдяки чесноті.

Як і в інших традиціях, орел відіграє роль посланника небес. Саме тому аналої, із яких читалися Євангелія, часто робилися у формі орла, який розправив крила.

Орел є символом євангеліста Іоанна. У Старому завіті в баченні Ієзекііля говориться: «...і із середини його видно було подобу чотирьох тварин... Подоба їхніх облич — обличчі людини й обличчі лева... обличчі тільця... й обличчі орла» (Ієзекііль 1:5,10), що витлумачується як указівка на чотирьох євангелістів.

У слов'ян орел — божий птах, владика небес. Він живе довше всіх птахів і має здатність омолоджуватись: коли настає старість, він летить на край світу й, викупавшись там в озері з живою водою, знову знаходить молодість.

Як геральдичний символ орел зустрічається в багатьох гербах і державних емблемах. Це символ безмежної влади, перемоги й відваги, величі та духовного підйому.

 

* * *

Смерть орла

Орел, перелетев за снеговые кручи,

Уносится туда, где шире небосвод,

Где солнце горячей средь голубых высот,

Чтоб в мертвенных зрачках зажегся блеск колючий.

Он подымается. Он пьет огонь летучий.

Все выше мчит его торжественный полет,

Навстречу полымям, куда гроза влечет;

Но молния, разя, ударила сквозь тучи.

И, бурей уносим, разлитый пламень он

Глотает, кружится, и крик его смертелен,

Он в корчах падает в бездонный мрак расселин.

Блажен, кто вольностью иль славой увлечен,

В избытке гордых сил пьянея вдохновенно,

Так ослепительно умрет и так мгновенно!

Жозе Мариа де Эредиа

(перевод с французского Ады Оношкович-Яциной)