Активізація внутрішніх ресурсів людини у тренінгу креативності
Н. Булка, Львівський національний університет ім. Івана Франка
Наш тренінг креативності базується на концептуальній моделі, запропоно-ваній Дж.Гілфордом і П.Торренсом. Креативність тут розуміється як здібність до творчості, а точніше, як універсальна пізнавальна творча здатність [2]. На основі ідеї про конвергентне і дивергентне мислення Гілфорд побудував параметричну теорію креативності, виділивши такі параметри креативності: 1) здатність до виявлення і постановки проблеми, 2) здатність до генерування великої кількості ідей, 3) гнучкість —, здатність продукувати різноманітні ідеї, 4) оригінальність —, здатність відповідати на подразники нестандартно, 5) здатність вдосконалити об'єкт, додаючи деталі, 6) здатність вирішувати проблеми, тобто здатність до аналізу і синтезу.
Подальший розвиток ця теорія отримала в дослідженнях Поля Торренса [3]. Для того, щоб точніше визначити, що таке креативність, Торренс розглянув понад півсотні формулювань. Креативність визначалася ним як процес появи чутливості до проблем, дефіциту знань, їх дисгармонії, невідповідності і т.д., фіксації цих проблем, пошуку їх вирішення, висунення гіпотез, та, нарешті, формулювання та повідомлення результату вирішення (1974).
П.Торренс виділив такі параметри креативності: продуктивність (здатність до створення великої кількості ідей), гнучкість (здатність висувати різноманітні ідеї, переходити від одного аспекту проблеми до іншого, використовувати різноманітні стратегії розв'язанні проблем), оригінальність (здатність до висунення ідей, які відрізняються від очевидних, банальних чи твердо встановлених), деталізація (розробленість ідей).
Торренс розробив програму розвитку креативності. В її основу була покладена ідея про те, що креативність наявна у індивіда у формі задатків, тому за певних умов її можна актуалізувати. Робота була спрямована на формування вербальної (словесної), невербальної (образної) і словесно-звукової креативності.
Використовуючи принципи програми Торренса ми проводимо тренінги креативності як з дітьми, так і з дорослими. Тренінгові групи мають свою специфіку в залежності від певних якісних характеристик учасників. Поряд із звичайними групами є групи дітей з вадами слуху та дітей з вадами зору. Звичайно, вік, певні пізнавальні та особистісні характеристики учасників групи визначають специфіку підходу до проведення тренінгових занять у цій групі. Але, у своїй статті ми окреслимо лише загальні засади тренінгу креативності.
Метою тренінгу є розвиток основних особистісних та пізнавальних параметрів, які складають структуру креативності. Перш за все, це параметри, виділені Гілфордом та Торренсом (їх ми описали вище). Поряд з цим розвива-ється вміння:
• долати стереотипи сприймання і мислення, визначивши їх, проробивши ситуації, в яких стереотипи мислення заважають розгортанню креативного процесу (переважно, робота по усвідомленню проводиться у групах дорослих), вміння долати загальноприйняті схеми мислення,
• не боятися висловлювати ідеї навіть тоді, коли вони здаються нереальними, навіть безглуздими,
• володіти спостережливістю, вмінням помічати найдрібніші деталі предметів і явищ навколишнього світу, встановлювати відмінність та схожість між віддаленими класами предметів,
• відкритість для нового досвіду, вміння побачити нове, які ґрунтуються на попередніх навичках,
• вміння змінювати функції, знаходити несподівані способи використання предметів,
• прийняття багатоваріантності підходів і поглядів, навіть тих, які суперечать власним переконанням,
• незалежність поведінки, поєднана з повагою до інших,
• здатність ризикувати, експериментувати,
• вміння поєднувати нове з попереднім особистим досвідом і досвідом інших,
• вміння прислухатися до інтуїції та свого внутрішнього світу (особлива увага на розвиток цього вміння звертається при роботі з дорослими).
Відповідно вправи добираються для розвитку перерахованих вмінь і навичок. Організаційні форми вправ є достатньо різноманітними і охоплюють психогімнастичні вправи, ігрові прийоми, прийоми з використанням арт-технік, релаксаційні прийоми, артистичні і драматичні прийоми та елементи методик, які використовуються у психодрамі та символдрамі.
У підсумку хочемо додати, що тренінг креативності спрямований на розвиток внутрішнього потенціалу особистості, що є сходиною в процесі самоактуалізації. Не дарма теоретики гуманістичного напрямку до складу самоактуалізації включали креативність, як один із базових її елементів.
Література:
1. Дружинин В. Н. Психология общих способностей.—, СПб., 1999.
2. Guilford Y.P. The nature of humane intelligence. N.Y., 1967.
3. Torrance E.P. Scientific views of creativity factors affecting its growth.// Daedalus: Creativity and Learning, 1965. P.663-679.
 ,