підтримуємо
Україну Ukrainian flag icon
До проблеми визначення міфу
Міф як досвід цілісного сприйняття реальності

До проблеми визначення міфу

Левицька О. І., КУТЕП

Г. Маркузе колись зазначав, що цивілізація скасовує міф (див.: Маркузе Г. Одномерный человек.-- М., 1994.-- С. 249-251). Але, як свідчить історія людства і в цивілізаційний період, міф не зникає. Він постійно існує в середовищі суспільної та індивідуальної свідомості. Він змінює форми існування, втрачає стихійний характер, але існує.

Викладачам культурології знайома ситуація: сам навчальний предмет вивчають, в основному студенти І курсу вищої школи, і поряд з іншими поняттями викладачеві треба дати визначення міфу. Обізнаність у складності, універсальності цього феномена, що полягає, перш за все, в тому, що, як вже зазначалось, він супроводжує існування людства аж до наших часів, створює непросту ситуацію.

Найпростіше, досить адаптоване визначення цього явища таке: «Міф -- це оповідання, яке має символічний характер». Символізм -- ось головна риса міфу. В давні часи міф символізував намагання людей осягти суть природи, світу, можливості людини. Месопотамський міф про Гільгамеша символізує не лише потяг до пізнання світу, а й намагання зануритися у складну проблему життя і смерті. Але в подальшій історії символізм міфу ускладнюється. Вже в давньогрецькому міфі про Прометея можна зафіксувати різні символи. Прометей підтримував Зевса, згідно з міфом, коли той почав боротьбу за справедливий порядок, але коли він став правити як жорстокий тиран і вирішив знищити безпорадний людський рід, Прометей став на захист людей. Вже в цьому міфі закладено декілька символів: 1) самовіданність, самопожертвування; 2) бунт, непокора; 3) зрада. Виходить, що цей міф можна використати для різних ситуацій.

Але зовсім інакше функціонує міф в подальші періоди людської історії. Особливо ця інакшість проявляється в сучасну епоху. Відбувається найжорстокіша зміна в міфі -- його раціоналізація.

Спочатку раціоналізація була пов’язана з необхідністю переосмислення сутності міфології. Вона сприймалася як свідчення первісності: як об’єкт пізнання. Та в сучасний період міф вже не трактують як пройдений етап, а як виток духовної культури, який зберігається постійно, проводяться паралелі між міфологічним і науковим мисленням. Міфічні змісти визначають досвід культури, які за виразом М. К. Мамардашвілі, є «органами онтології», що узагальнюють досвід, конструюють світ [див.: Мамардашвілі М. К. Органы онтологии // Необходимость себя.-- М., 1996.-- С. 285-303].

У сучасний період міф почали трактувати не як далеке минуле людської культури, а як певне явище, що повторюється і виступає як зразок для наслідування, модель поведінки, що відтворюється на соціальному, на індивідуальному рівнях. Ця ідея міфу активно використовується в системі політики. Саме в цьому середовищі виникає ціла техніка міфологічного мислення, яка не має аналогів в історії [див.: Носова Г. Міф у культурі: спроби інтерпретації // Філософська думка.-- 2003. - № 5.-- С. 38-39]. Не треба бути далекоглядним, щоб зрозуміти, які можуть бути напрями і масштаби маніпуляції суспільною та індивідуальною свідомістю за таких умов. Але, як не дивно, міф продовжує зберігати свій символічний характер і відображує зміст залежно від того, в який бік спрямовує його ота «техніка міфологічного мислення».

Отже, еволюція міфу свідчить про те, що культура - не однозначно позитивне набуття людини і людства, її народження пов’язане з певним драматизмом і з розплатою за здобуте. Це треба враховувати у визначені міфу як культурного явища.