До питання про світоглядно-філософські умови самовдосконалення
А.К. Бичко, Київський державний університет театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого
В наші дні, коли українська духовна культура змушена за короткий час пройти той шлях до демократизації, який інші країни і народи проходили протягом сторічь, однією з центральних проблем стало завдання особистісного самовдосконалення.
Воно пов’язане в першу чергу з тим, що відбулося значне прискорення соціальних процесів, яке, в свою чергу, потребує нового ставлення до світу, до себе у цьому світі. Адже, як відомо, через кожні 7 років відбувається подвоєння знань, а в інформатиці — навіть через 1,5 — 2 роки. Відповідно до цього за 15 років з’являється так би мовити новий предметний світ, що оточує людину, а за 60 років вона проживає в 4-х таких світах.
Цілком закономірно, що в цьому постійно мінливому світі необхідно і орієнтуватися не на статичність та стабільність, а на вічний рух і пошук. А це, в свою чергу, потребує особистості, здатної до постійних пошуків професійного самовдосконалення.
Питання це нелегко розв’язати. Адже протягом багатьох сторіч українці звикли виконувати роль слуг чужої волі. Зрештою, вони перетворилися на талановитих тактиків, виконавців, втратили, хоча й не до кінця, свідченням чого є численні виступи проти гнобителів, соціальну активність і, що особливо важливо, стратегічну самостійну орієнтацію.
І все ж становище не безнадійне. Адже варто врахувати те, що з самого початку становлення національної самосвідомості на відміну від великоросів, де домінувало, відповідно до визначення академіка Д. Ліхачова, «хорове» общинне начало, русичі відрізнялися індивідуалізмом, який був нерозривно пов’язаний з активністю, з вічним пошуком.
Варто згадати зауваження М. Костомарова про те, що українці відзначалися завжди толерантністю, а, значить, і відкритістю щодо культур інших народів. Це чітко проілюструвало як українське бароко, яке спиралося на всю людську культуру, починаючи від античності і до елементів просвітницької філософії ХVІІІ ст., так і екзистенційні мотиви в українській літературі кінця ХІХ — початку ХХ ст. (Л. Українка, В. Стефаник, І. Франко, В. Винниченко, М. Підмогильний, О. Турянський, М. Куліш та інші).
І, звичайно, відкритість щодо розмаїття культурно-духовних рефлексій не могла не імпонувати постмодерністському плюралізму, що нерозривно пов’язаний з багатоголоссям сучасного духовного процесу і вимагає постійної спрямованості на самовдосконалення особистості.