ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Полтава
  • Харків
Естетичне виховання та формування цілісної гуманістичної свідомості особистості
Творчі виміри і критерії педагогічної діяльності

Естетичне виховання та формування цілісної гуманістичної свідомості особистості

В.А. Бітаєв, Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ

Сьогодні, коли на порядку денному стоять питання побудови нових засад суспільного устрою, розбудови правової держави і громадського суспільства, а також відтворення національних витоків духовної культури,&#151, основна увага дослідників і практиків суспільствознавців зосереджується переважно на проблемах суті і формування політичної, громадської, правової, національної свідомості.

Безумовно, що актуальність зазначених проблем є логічно виправданою і зрозумілою. Але. Давайте подивимося на політику, право, національну самобутність, громадянськість з точки зору охоплення ними повноти і цілісності людського життя і самої людини, з точки зору їх, так би мовити, тотальності. Або, іншими словами &#151, чи вичерпується людське життя політикою, правом, національною самототожністю, статусом громадянина?

Ні. В усіх цих випадках ми маємо справу лише з частковими, неповними формами людського життя і людської свідомості.

Так, в політиці людина часткова й обмежена за визначенням, оскільки політика являє собою відносини груп людей з приводу групових (класових, національних, професійних і т.д.) інтересів. Групових &#151, отже часткових. Партія, як відомо &#151, частина. Більше того. Політика &#151, це зіткнення інтересів, конфронтація, і в кращому випадку &#151, пошук компромісу між суперечливими частковими інтересами.

В праві, якщо це право, яке, за словами Гегеля, відповідає своєму визначенню, людина є чиста абстракція. Дещо перебільшуючи &#151, людини в праві взагалі немає. Є громадянин держави, що виконує нею (державою) встановлені закони і за це користується її захистом. Громадянин, позбавлений будь-яких індивідуальних визначеностей &#151, біографії, фаху, статі нарешті. Лише у такій, у певному сенсі, негативній рівності всіх перед законом &#151, запорука здійснення права.

Національна самобутність &#151, це без сумніву одна з фундаментальних визначеностей людини. Але й вона не вичерпує поняття &#171,людина&#187,. Порівняно з поняттям &#171,людина&#187,,&#151, &#171,українець&#187, чи &#171,британець&#187, &#151, є часткові. І, як ми добре, на жаль, знаємо з історії, не дай Бог, якщо &#171,людське&#187, ототожнюється виключно, або навіть переважно з деяким &#171,національним&#187,.

Стосовно громадянськості. У системі громадянських відносин людина є приватною людиною і як така &#151, закритою для інших. Якщо у праві людина зво-­диться до абстрактної одиниці для держави, то в громадянському суспільстві &#151, вона така ж абстрактна одиниця для самого суспільства. Вона &#151, співгромадянин, і не більше.

Отже, зосереджуючись на цих проявах людського життя і самої людини, формуючи політичну, правову, національну, громадянську свідомість, ми можемо мати чудових політиків, законослухняних громадян держави, патріотів нації, толерантних співгромадян &#151, але ми не матимемо цілісних людей. Не вистачає головного &#151, цілісної свідомості, здатної усі часткові визначеності зняти в одній, всезагальній, такій, що охоплює разом і світ, і людину &#151, як єдину, нероз'ємну на політичне, етнічне, правове і т.д. сутність, у всіх її індивідуальних проявах.

Між тим, такі форми осягнення світу й людини є. І вони відомі &#151, це естетична й моральна свідомість. Лише в моральних відносинах людина виступає у всій повноті своїх індивідуальних визначеностей, лише в естетичному, почуттєвому ставленні людина переживає світ як дещо ціле, цілісне і нероз'ємне. Естетичне й етичне, моральне, співвідносяться як макрокосм і мікрокосм.

Естетичне охоплює світ, етичне &#151, світ людини. Марно сперечатися, який з цих світів більший, і, відповідно, яке поняття ширше. Етичне й естетичне взаємопереливаються і взаємодоповнюють одне одного. І лише тому, що естетична свідомість стосується світу в цілому, включаючи й людину, можна стверджувати, що естетична свідомість знімає моральну. І можна погодитися з Анонімним автором, дуже схожим на Канта, який писав, що вищий розум, акт, в силу якого розум обіймає всі ідеї,&#151, акт естетичний. Істина і добро єдині тільки у красі.

Отже, цілісна форма свідомості є естетична свідомість, ґрунтована на почутті, на ставленні,&#151, і світоставлення, яка здатна зняти в собі всі частковості, все випадкове і водночас &#151, сутнісне.

В наш час найактуальніше постає питання: як сформувати естетичну свідомість?

Відповідь відома &#151, її формує вся повнота культури, але в першу чергу і переважно &#151, мистецтво. Між естетичним і художнім настільки тісні зв'язки, що недарма свого часу естетичне виховання зводилось до художнього.

Що ж сьогодні пропонує наша культура, наше мистецтво нашій молоді?

Але спершу про саму молодь, свідомість якої ми досліджуємо і маємо завдання, як фахівці, формувати. Сучасна молодь &#151, діти трансформації, свого роду феномен перехідного часу.

Більш ніж десять років суспільно-економічної трансформації, переходу, неусталеності, призвели до фактичної відсутності загальноприйнятих і загальноприйнятних норм і цінностей. Нищівна критика, що на протязі цих років змела колишні моральні (добрі чи погані), ідейні (реальні чи ілюзорні) конструкції і тим самим виконала свою місію &#151, розчистила місце для нової, іншої, кращої будови. Нової системи цінностей, точок відліку добра і зла.

Але, наш &#171,перехід&#187, надто затягнувся. В тому числі й тому, що ми й досі не запропонували тієї ідеї, що обґрунтувала б нас у суспільство. Ми втрачаємо соціальну перспективу і не можемо дати її молоді.

Фахівці відзначають, що в Україні, окрім іншого, наростає гуманітарна криза. В силу тривалого періоду погіршення рівня життя і втрати позитивної перспективи, люди і, в першу чергу, молодь перебувають в постійному соціально-стресовому стані. Такий стан суспільства є дуже небезпечним, оскільки люди, особливо молоді, в такому стані підвищено сприйнятливі до насилля.

І на такий стан суспільства накладається, скоріше &#151, тисне потік масової, сурогатної культури, точніше &#151, культу вже згаданого насилля. Саме тисне, оскільки сьогодні ми практично позбавлені свободи вибору: високе мистецтво і культура є недоступними з чисто фінансових причин або в силу катастрофічного скорочення мережі закладів культури, а доступні (телебачення, відеотеки, на які перетворилися ті клуби, що ще залишились) заповнені майже виключно &#151, не культурою, а шоу-бізнесом.

Така ситуація вкрай небезпечна з ряду причин:

• Тотальною критикою минулого ми поставили себе перед ризиком перериву спадкоємності культури і спадкоємності поколінь.

• Надавши своє культурне поле переважно сурогатним витворам з культом сили і зла, ми ризикуємо отримати цей культ як провідну ідею молодого покоління.

• Зволікаючи з формуванням нової позитивної системи ідей, власне, ідеології, ми ризикуємо втратити не лише покоління молодих людей, але й стабільність соціуму.

Отже &#151, нагальною є необхідність вироблення системи позитивних ідей, їх художньому оформленні &#151, і вихованню на цих художніх творах естетичної, морально-естетичної свідомості молоді.

Ось у чому полягає, на наш погляд, актуальність проблеми, винесеної на обговорення конференції.

Не можна не зазначити, що на сьогодні конструктивні сили суспільства спрямовують свої зусилля на напрацювання і створення науково обґрунтованих програм духовної розбудови. Приклад тому &#151, початок роботи комісії по розробці &#171,Концепції державної культурної політики&#187,, затвердженої навесні цього року Міністром культури і мистецтв України. Сподіваємось, що зазначена Концепція надасть реальну, концептуально виважену програму подальшого духовного розвитку нашого суспільства.

А стосовно пропозиції до нової системи цінностей, то вона досить проста &#151, маємо в якості її парадигми покласти гуманізм. У центрі якого &#151, людина у її повноті і цілісності, в яких зняті часткові визначеності й утверджується людська сутність як така, утверджується цінність людини і життя людини, утверджується добро &#151, як благо кожної людини. І, нарешті, утверджується ідея перемоги добра.