Естетик як арт-критик і куратор мистецького життя
В. Личковах, Чернігівський державний педагогічний університет ім. Т.Г. Шевченка
Фундатор мистецтва трансавангарду італійський професор А. Б. Оліва вважає, що сучасний «,світ мистецтва», вибудовується за допомогою низки посередників між митцями і публікою. До його переліку, куди входять мистецтвознавці, галеристи, журналісти тощо, можна додати естетиків як фахівців з філософії мистецтва. І справа не лише в тім, що естетика певним чином визначає світогляд митця і його творче кредо. Професійний естетик може виступати і як арт-критик, звичайно, не підмінюючи мистецтвознавця як такого, а пропонуючи новий ракурс бачення художнього твору, вводячи його в широкий соціокультурний контекст філософсько-естетичного аналізу. Саме таким підходом відрізнявся в Україні Іван Франко, в Росії —, Г. Плєханов, у Західній Європі —, Воррингер та інші. Сучасна західна естетика все більше ототожнює себе з арт-критикою і все частіше звертається до поєднання філософського і мистецтвознавчого аспектів естетичного знання.
Більш за те, реалії культурного життя в Україні сьогодні вимагають безпосереднього «,втручання», естетиків у «,світ мистецтва», і на рівні менеджменту, і створення та реалізації художніх проектів. Йдеться про участь представників філософії мистецтва у роботі державних і недержавних закладів культури, художніх рад і фондів, творчих союзів, музеїв, галерей, філармоній, в системі шоу-бізнесу.
Фахівець з естетики може тут виконувати роль куратора різноманітних проектів, «,генератора ідей», і навіть експерта в оцінці творів того виду мистецтва, в якому він професійно спеціалізується. Адже хто краще за естетика формулює «,ідеологію», мистецького твору чи художньої імпрези, піднесе їх на рівень концептуальності та морально-естетичної одухотвореності? Звичайно, це не означає ретроспективного повернення у часи ідеологічного «,контролю», і «,цензури»,, партійного «,керівництва», художньою творчістю. Мова йде про толерантне кураторство, професійну корреляцію і апробацію творчого процесу з точки зору розуміння його глибинних філософських, психологічних і естетичних засад. Можна говорити і про менеджмент у сфері культури та мистецтва, де естетичні знання є вирішальними. Як приклад, можна навести організаційну діяльність того ж таки професора А. Б. Оліви, який є не лише теоретиком мистецтва, й фундатором і куратором знаних Венеціанських Бієннале. Є певний досвід такої роботи і в мене на базі Чернігівської галереї сучасного мистецтва «,Пласт-Арт»,. За три роки творчої співпраці мною розроблені декілька кураторських проектів, концепції, анотації і буклети виставок. Написана низка статей про художників, опублікованих у журналах «,Образотворче мистецтво»,, «,Українське мистецтвознавство»,, «,Дивосад»,.