Етичні пріоритети та свобода творчості
І.В. Кузнєцова, Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв
1. Рівні рефлексії безпосередньо зумовлюють рівні самосвідомості, так як вона існує в суспільній дійсності. Елементарна рефлексія забезпечує і результує буденний, масовий рівень самосвідомості (і свідомості), науково-теоретична —, спеціалізоване знання (сукупність знань про людину —, і як соціальну, і як біологічну істоту) і, нарешті, філософська рефлексія результується у філософії людини (або філософській антропології).
Ідея моралі є кінцевим результатом з аналізу її змінюваних конкретно-історичних форм, вона знімає зумовлені об'єктивними суспільно-економічними чинниками особливості моральнісних (не-юридичних) нормативних звичаєвих та приписуючих систем і, як така, є предметом філософії моралі —, етики.
Водночас мораль є певною концепцією людини, через яку особистість, суспільство, епоха пізнають самі себе. Покладена у такому вимірі, вона є соціально-культурним явищем і одним із центральних елементів духовної культури людства. Мораль як явище духовної культури постає як цінність, тобто така, що має смисложиттєву значущість для суб'єкта і може бути визначена через поняття моральнісної (етичної) культури.
При цьому поняття моралі як явища культури і поняття моральнісної культури не є тотожними. Мораль як явище культури виступає певною окремою внутрішньо структурованою цілісністю, що знаходиться у взаємодії з іншими явищами культури як системи. Моральнісна культура є поняттям для означення саме внутрішньої структури права як явища культури, тобто цінності.
Узагальнення наведених характеристик моралі з'ясовує, що вона має певні форми існування: як ідея моралі (етика, релігія), як здійснена форма моралі (моральнісні приписи, мораль як нормативна система) і, нарешті, як процес, як безпосередні міжіндивідуальні, міжсуб'єктні відносини, як спілкування, в якому індивіди відносяться один до одного як одиничності. Ці форми взаємозумовлюють, взаємовизначають (у розумінні —, надають якісної визначеності) і взаємопронизують одна одну, жодна з них не володіє самостійним існуванням, вони нероз'ємні, і лише їх єдність складає мораль як цілісне соціально-культурне явище. Відповідно —, визначення моральної свідомості конкретизується наступним чином: моральна свідомість є певним формоутворенням суспільної свідомості, специфіка якого полягає у відтворенні моралі як соціально-культурного явища у єдності форм його існування, тобто ідеї моралі, здійснених форм моралі та самого процесу міжособистісного спілкування.
2. Творчість, як така, —, заглиблений процес самопізнання себе через пізнання Іншого (людини, Всесвіту), процес самореалізації. Самоздійснення сполучено з вирішенням дилеми, свобода чи етичні норми (внутрішнє гальмування чи етичний нігілізм) є орієнтиром у творчому пошуку. Вірогідно, керуватися потрібно перш за все тим, що люди живуть у світі один з одним й один для одного, і тому відповідальні один перед одним й перед всесвітом за себе і за інших. На нашу думку, саме етичні пріоритети —, суть етики відповідальності як спів —, та —, для —, інших —, буття —, у —, світі становлять основні орієнтири процесу творчості.