Філософія Г. ,Сковороди та міф
В. ,В. Букрєєв, Мелітопольский державний педагогічний університет
Філософія Г. Сковороди відзначається зверненням до живої людини, до її внутрішнього світу, до її «,серця»,. І в той же час, вона майже поспіль алегорична, символічна, а часом і відверто міфологічна. Як відомо, цей особливий стиль філософствування, властивий Г. ,Сковороді, не завжди знаходить позитивний відгук та розуміння з боку як його сучасників, так і в пізніших інтерпретаторів його творчості. Т. ,Г. ,Шевченко в одному з своїх віршів зізнається, що ще в дитинстві він, «,переписуючи», Сковороду... співав собі і плакав і в той же час піддавав його гострій критиці як «,містика-філософа»,, як автора «,вінігретних пісень», [2, с.28].
Таке неоднозначне відношення до філософії «,українського Сократа», потребує її розгляду в більш широкому історико-культурному контексті.
В Європі епоха, на яку приходиться діяльність Г. ,Сковороди, іменується як епоха Просвіти. Вона пов’язується насамперед із французькими мислителями: Вольтером, Руссо, Дідро, а також з німецькими: Кантом, Гегелем, Фіхте, Шеллінгом. Червоною ниткою через філософію цих мислителів приходить ідея пріоритету розуму людини. Усі галузі духовного та суспільного життя піддавалися суду розуму. Розум ставився навіть вище за Абсолют —, Бога. Бог почав уявлятися як необхідний та корисний «,винахід», людського розуму (Вольтер). В Росії і на Україні великий вплив мала грандіозна філософська система Гегеля, яка являла собою апофеоз раціоналізму.
Але що таке філософія, як не повторення та вічне повернення? Але повертається не все, а лише крайні форми, що досягли межі в своєму розвитку (Ж. ,Дельоз).
Якщо система Гегеля являє собою крайню межу розвитку раціоналізму, то вона повинна повернутися чимось іншим, відмінним, можливо навіть протилежним у своїй відмінності. І таке повернення дійсно відбулося: в Західній Європі фігурантом повторення виявився К’єркегор, на сході, в Україні —, Сковорода. Обох філософів —, і К’єркегора, і Сковороду —, об’єднує принципово критичне ставлення до раціоналізму, а також звернення у своїх філософських пошуках до біблейських притч та міфів.
К’єркегор у своєму неприйнятті тотального раціоналізму Гегеля звернувся до притч про Іова та Авраама. У властивому йому експресивному, насиченому глибокими емоційними переживаннями стилі він показав, що обидва «,лицарі віри», в своїх найвищих духовних злетах керувалися зовсім не доводами розуму, а чимось іншим, таким, що стоїть по іншу сторону опозиції розумного та нерозумного [3, с.384 —, 412].
У такому ж руслі йдуть і філософські роздуми Г. ,Сковороди. Його перший, і можна стверджувати, що програмний філософський твір «,Нарцисс», являє собою символічне, філософське прочитання давнього міфу про Нарцисса. Цей юнак, якось нахилившись над чистим джерелом, побачив у воді своє власне відображення і закохався в нього, як у своє невидиме справжнє «,Я»,. І від захвату цим своїм «,Я», і водночас від його недосяжності помирає.
Традиція зробила образ Нарцисса символом самозакоханості та індивідуалізму. Це традиція безумовно раціоналістична, бо з точки зору раціоналізму поведінка Нарцисса зовсім незрозуміла.
Але Сковорода таким тлумаченням не задовольняється. Для нього Нар- цисс —, це людина, не просто закохана «,в будь-яку зовнішність»,, але здійснююча зухвалий, сповнений драматизму акт самопізнання, відкриття самого себе. Мудрість Нарцисса, за Сковородою, полягає в тому, що він не уподобляється якомусь празному волоцюзі, який шукає істину та втіху десь на стороні, «,по пустим околицям»,. Він шукає їх в самому собі, «,в доме своем», [1, с.122].
Звернення Сковороди до міфологічного сюжету можна розглянути як його повторення. Особливість його повторення полягає в тому, що воно розвиває традиційне міфологічне сприйняття світобудови як кола. У міфі про Нарцисса слід убачати повторення як відмінність, яка перетворює ідеальну, раціональну фігуру —, круг —, в напружену, скривлену фігуру —, петлю, де відбувається історія, і де людина ставить під питання саму себе.
Література
1. Сковорода Григорий. Соч. в 2-х томах. Т. II. М., 1973 2. Барабаш Ю. Знаю человека «,...Григорий Сковорода: поэзия, философия, жизнь.», М, 1989, 334 с. 3. Делез Ж. Повторение и различие. М, 1998. 374 с. 4. Шестов Лев. Киркегард —, религиозный философ //Серен Кьеркегор. Наслаждение и долг. Ростов-на-Дону. 1998.