Філософська методологія пошуків теоретичних принципів у мистецтві «срібного віку»
Т. В. Гермаш, Національна музична академія ім. П. І. Чайковського,Київ
Межа ХІХ-ХХ століть виявилась насиченою суперечливими художніми течіями, які найбільше проявилися на початку ХХ століття, що створювало поряд з декількома напрямками філософії і різними політичними віяннями складний візерунок російської дійсності. Це була епоха російського Ренесансу, яка характеризувалася відродженням усіх сфер духовної життєдіяльності суспільства і яка одержала пізніше назву «Срібний вік», епоха переоцінки цінностей і тверезого погляду на життя. Філософія займала в ту пору одне з ведучих місць і формувала свідомість як спокушених, так і недосвідчених життям людей. Світанок її почався в другій половині ХІХ століття з виступів В. Соловйова, досягши апогею на початку ХХ століття і продовжившись потім за кордоном. З виникненням російського духовного Ренесансу формується російська релігійна філософія, а оскільки, поряд з нею, взаємодіючи і суперничаючи, існували ще марксизм і критична філософія, створювалася складна картина філософської думки на межі століть. Інтерес до неї був не просто академічним, він був у першу чергу практичним, тому що намагання відокремити філософську істину виявилися марними і вона продовжувала бути безпосередньо пов’язаною з громадським життям.
Природно, що філософські дискусії тих років вплинули на багато літературних і художніх напрямків. Одним з таких напрямків є символізм, філософські джерела якого зв’язані з ім’ям В. Соловйова, з його вченням про Софію, «всеєдність». У нього ж була узята думка про теургію як про мистецтво, за допомогою якого в реальному житті втілюється ідеальне. Іншими словами, являє собою ідею перетворення життя за законами краси. Завдяки своїм теоретичним здібностям, В. Соловйов визначив багато рис виниклого наприкінці ХІХ століття нового світорозуміння. Взагалі, важко визначити, якою стороною своєї творчості він вплинув на символістів більше — як філософський мислитель або як поет. В будь-якому випадку всі його думки й прозріння, безпосередньо вплинувши на світогляд, склали канву їхньої творчості. Одні вважали його духовним наставником, інші, відштовхуючись від його ідей, створювали власні теорії.
Символізм у Росії розвивався не тільки як художній напрямок, але і як світогляд, світорозуміння, що представляє собою своєрідну філософію життя, яка дуже швидко стала, з ряду причин, синтетичним світоглядом. У багатьох його представників можна знайти складне переплетіння цих двох ліній розвитку, причому з явною перевагою останньої. Головне, що усвідомили символісти, це те, що мистецтво наскрізь символічне, і вважали, що естетика спирається, у першу чергу, на символізм, роблячи всі висновки з нього. Тому їх увага була прикута до символу, під яким вони розуміли якийсь полісемантичний феномен, що є посередником між світом духовним і матеріальним. Для них символ — це єдність Краси, Блага й Істини, однак, установка ця в більшій мірі належала молодосимволістам. Розробляли вони і свій художній метод, називаний методом «символізації цінностей», втілення яких в образах дійсності стало основною властивістю мистецтва. Насамперед, на думку А. Бєлого, це означало зведення «тимчасового — до вічного», конкретного до всесвітніх світових сенсів. За його словами, Символ — це «вікно у Вічність».[1] Внаслідок цього, у теоретиків символізму виникає думка про живий «образ-модель», який представляється у своїй межі моделлю цілого світу. Художнє втілення цілісності світу символісти шукали або занурюючись в себе і споглядаючи світ внутрішнім зором, або за допомогою синтезу, котрий яскраво проявився в їхній творчості, або звертанням до древніх, архаїчних, міфічних коренів історії. Саме філософське й естетичне усвідомлення цілісності світобудови являє собою осьовий початок російського символізму. В основі цього лежала релігійна філософія В. Соловйова, його ідея «всеєдності».
Послідовники навчання В. Соловйова, такі як А. Блок, А. Бєлий, були переконані в діючій силі мистецтва, в якому відбувається втілення вищих начал на землі, за допомогою символу, який укладає в собі злиття і неподільність різних початків буття. У філософії В. Соловйова вони бачили «філософію життєвого шляху», свого роду програму, яка повинна була рано чи пізно втілитися в життя. Тому не дивно, що за основу своєї творчості А. Блок і А. Бєлий взяли «жіночну стихію» релігійної і естетичної творчості В. Соловйова, представлену в образі «Вічної Жіночності, Софії або Царства Небесного». На їхню думку, цей Вічний Жіночний початок лежить в основі світу, що послужило виникненню поезії лицарської закоханості у світ, у Прекрасну Даму. Ця закоханість сприяла саморозкриттю цільної особистості. На думку В. Соловйова, за допомогою любові відбувається скасування егоїзму і порятунок індивідуальності, її ж рація полягає у формуванні ідеальної особистості і наближенні останньої до Вічної Жіночності, тобто вищій таємниці буття, до союзу Краси і Добра.
Період перевалу століть своїми глобальними переворотами ставив художника перед обличчям невідомості, котру не можна було осягти тільки розумом і логікою, було потрібне звертання до сфери почуттєвих переживань. Все це виражалося в прагненні по-новому розгадати таємницю самої людини, і саме через збагнення її художникам бачилося перетворення і зміна життя. Тому природно, що філософія і естетика символізму ґрунтувалися на ірраціональному розумінні життя, внаслідок чого глибоко ірраціональною вважалася і природа людської особистості. Своє розуміння особистості, так само як філософське осмислення світу, символісти формували, спираючись на філософію А. Шопенгауера, Фр. Ніцше, В. Соловйова, пізніше на праці екзистенціалістів Н. Бердяєва і Лева Шестова.
Література
1. А. Белый. Символизм как миропонимание.— М.: Республика, 1994.— 528 с.— (Мыслители ХХ в.).
2. Гарин Н. И. Серебряный век.: в 3т. М. Терра,1999 — 720 с.
3. Колобаева Л. Л. Русский символизм.— М.: Изд-во Моск. ун-та, 2000.— 296 с.
4. Соловьев В. Философское начало цельного знания.— Мн.: Харвест, 1999.— 912 с.— (Классическая философская мысль).