Герберт Рід: міф і поезія
Л. В. Ільницька, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка
В сучасній мові з поняттям «,міф», пов’язане образно-символічне відображення світу. Така форма відображення дійсності найбільш повно розкрилася в творах літератури та мистецтва.
Література, яка сформувалася на засадах міфологічних образів (твори М. Гоголя, М. Булгакова, Х. Л. Борхеса та інших письменників), стала не тільки популярною в суспільстві, але й звернула на себе увагу з боку відомих критиків, філософів та діячів культури. Зокрема, проблему відображення міфологічних образів в літературі розкриває в своїх творах відомий діяч культури ХХ століття Герберт Рід. В книзі «,Природа літератури», [1] він звертає увагу на єдність трьох понять: міф, мрія, поезія.
На думку Г. Ріда, багато літературних героїв (наприклад, Гамлет, Фауст та інші) стали справжніми міфами для тих людей, які втратили віру в людські ідеали. Міфами стають не тільки літературні герої, а й фантазії та мрії, якими оперує людський розум. Особливого міфологічного забарвлення набувають поетично-фантастичні мрії.
За Г. Рідом кожний поет створює свої власні міфи, які відрізняються від реального життя, бо постають із мрій та ілюзій. Але ж образи поетичні, говорить Г. Рід, неможливо ідентифікувати з міфологічними образами, бо останні створені на засадах узагальнених символів для будь-якої людської мови, тоді ж як поетичні образи —, це символи суто індивідуальні, які створені для кожної окремої мови. І все ж Герберт Рід схильний вважати, що найбільш естетично досконалі поетичні образи з часом стають міфічними, бо сприймаються на всіх мовах світу однаково. І як приклад, такі поетичні образи створені в поезіях Шекспіра.
Таким чином, англійський теоретик мистецтва Герберт Рід в книзі «,Природа літератури», приходить до висновку, що будь-який літературний твір, а особливо поезія, формується на засадах всесвітньо відомих міфів, але в подальшому своєму творчому розвитку проходить наступні чотири стадії:
1) створення умов для виникнення поетичних мрій у поета, 2) формування індивідуальних поетичних образів в свідомості автора, 3) створення із багатьох поетичних образів єдиного поетичного твору, 4) перехід індивідуальних поетичних образів в узагальнені міфічні образи.
Розроблена Гербертом Рідом схема написання поетичного твору не може стати певним нормативом творчого процесу поета, але вона дає можливість теоретикам мистецтва та літератури дослідити оригінальні естетичні ідеї відомого англійського вченого, які розкривають зв’язок поезії з міфом.
Література
1. Read H. The nature of literature, N. Y., 1970, p.102.