підтримуємо
Україну Ukrainian flag icon
Гуманістичні аспекти творчих процесів
Природа творчості

Гуманістичні аспекти творчих процесів

О. В. Рибальченко, Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України

До дослідження творчих процесів психологи підходили з різних сторін. Наприклад, італійський невропатолог Ломброзо, німецький психіатр і психолог Е. Кречмер і вітчизняний психогенетик А.В. Ефроїмсон пов’язували творчість геніїв з неабиякою часткою безумства, відхиленнями від норми, психосоматич­ними порушеннями, що призводить до значного виплеску енергії, так необхідної для відкриття будь-чого нового.

Але є в історії сучасної психології інший, ще погано зрозумілий і освоєний нами погляд на творчість. Це традиція гуманістичної психології А. Маслоу, його ідея самоактуалізуючої особистості, що активно обговорювалась у нашому психологічному середовищі 1990-х років. Ця ідея з’явилася у А. Маслоу в кризовий період — під час Другої світової війни, коли всі моральні цінності були зламані і вже ніщо не могло переконати людину.

А. Маслоу зібрав матеріал про видатних вчених, письменників, суспільно-політичних діячів, для яких творчість була потребою життя, і з’ясував цікаву закономірність. Виявляється, наші культурні цінності («буттєві», як їх називає А. Маслоу) — істина, справедливість, добро, свідомість, краса, гармонія, життєвість і т.д.— вкорінені не стільки у сфері свідомості, скільки в нашому біологічному житті. Їх активізація та вияв, пов’язані зі спонтанною творчістю, вивільняють креативний потенціал біологічної природи і дозволяють пережити моменти справжнього життя, які отримали назву «пікові переживання».

Самоактуалізація — це метабіологічна потреба людини. Тобто така потреба, без задоволення якої, можливо, людина і не помре, але ніколи не випробує справ­жньої, глибинної, захоплюючої потужності біологічної енергії, що ви­што­вхує її свідомість у сфери, де їй відкривається істина, краса та радість твор­чості. «Зу­стрічі з божественним» — нерідко говорять про це поети, «ося­ян­ня» — свідчать видатні вчені. З точки зору гуманістичної психології, це біо­логічний відгук на зіт­кнення свідомості зі сферою цінностей, яку філософи тра­диційно називають трансцендентальною, літератори — духовною, вче­­ні — інтуїтивною. І в цьому суть відповіді, яку гуманістична ( тобто, та, що вірить в можливості людини) пси­хологія дає в момент історичної кризи.

Самоактуалізована людина з точки зору гуманістичної психології — це вершина реалізації біологічного потенціалу виду. Подібні ж думки, що стосуються генія, висловлював і філософ Володимир Соловйов, вважаючи, що в генії реалізовується енергетичний потенціал нації. У будь-якому випадку той, що побував на вершинах творчості, відрізняється підвищеною енергією і життєвою силою, яка передається витвору. У науковому пізнанні вона часто виступає як заразлива переконливість, що додає відкриттю необхідну «пробивну силу», з метою завоювання розумів наукового співтовариства. Саме на неї посилалися представники соціально-психологічної детермінації науки Т. Кун і М. Полані. Могутній темперамент, що здатний здолати всякі кордони, бурхливі емоції і відсутність розумної міри, що так часто спостерігаються у творчих людей — вияв величезного притоку енергії, який вони відчувають, але яким ще не вміють управляти. Згідно думки А. Маслоу, цей притік пов’язаний з «вищими дотиками», проникненням у сферу первинних ейдосів, архетипів, а зовсім не з сублімацією, як у З. Фрейда. Спочатку — «душі настало пробудження», а вже потім — «і ось знову з’явилася ти». А не навпаки. Вищі дотики пробуджують біологічну енергію, якої стільки, що вираженням у фізичному плані вона не вичерпується. Звідси народжується творчість. Творчість від надлишку, від бажання віддати і передати те, що, безсумнівно, є більш загальним, ніж «я сам».

До М. Полані, що відкрив нам «пристрасну інтелектуальність», через жорсткі методологічні стандарти, існувала думка, що наукові відкриття здійснюються спокійно і раціонально. Але в психології науки нагромадилося вже багато фактів, підтверджуючих швидше теорію А. Маслоу. У тому числі і те, що «буттєві цін­ності» — це синтетичний, а не розчленований конгломерат. Тобто не можна, пізнаючи істину, не стикатися з красою, гармонією, впорядкованістю і т.д. Наприклад, за свідченням видатних вчених, багато хто з великих дослідників і лікарів минулого мав, крім наукових інтересів, ще і поетичні, художні, музичні, філософські. Ньютон і зовсім займався алхімією, теологічними дослідженнями. Нерідко вчені, в тому числі і А. Ейнштейн, визнавали, що шукають у природі симетрію і гармонію, а в теорії керуються естетикою побудови.

Але відкрити в собі потребу в «буттєвих цінностях» — це значить змінити своє буття: включити в нього нові спектри бачення і переживання життя. Відкрити в собі джерело, багате енергією і силою, що неминуче приводить до творчості не тільки культурної, але — найголовніше — до творчості самого життя. І таке розуміння творчості і самої природи людини, яка «далеко не така погана, як про неї прийнято думати», зі слів самого А. Маслоу, дає нам надію і перспективний погляд на себе, як цього і можна було б чекати від психології, що називає себе гуманістичною.