Інтуїція та проблеми творчості
О.В. Левицький, Національна музична академія ім. П.І. Чайковського, Київ
Інтуїція є важливим фактором творчої свідомості. Її структура та форми найбільш повно відповідають цілісній природі художнього образу. Вона має безпосереднє відношення до пізнавального процесу. В межах ідеалістичної філософії ці якості інтуїтивного пізнавального відношення «,людина-світ», відповідають тенденціям до «,завершеного»,, абсолютного відкриття істини. Інтерпретації категорії «,інтуїція», в межах естетичних ідеалістичних вчень абсолютизували її чуттєвий зміст. Діалектика чуттєвого та логічного в пізнанні та художньої творчості була відкритою проблемою впродовж усього існування світової філософії. Від Платона і Аристотеля до сучасності методологічні проблеми аналізу інтуїтивного пізнання постійно звертають увагу вчених та митців різних філософських шкіл.
Матеріалістична спрямованість філософії Нового часу —, Декарта, Гоббса, Спінози, Лейбніца не ігнорувала в теоретичних системах проблеми інтуїції. Навпаки, визначення інтуїції Декартом як форми мислення було панівним в філософії та естетиці XVII ст., під якою розуміли «,віру в хистке свідоцтво чуттів і оманливий розсуд оманливого уявлення»,.
Філософи-раціоналісти наділяли інтуїцію якістю критерію істинності. Наприклад, Кант тлумачив існування інтуїції, як наявність чутливості, та визначав її як пасивну здатність сприйняття, яка позбавлена можливості осягати таємниці «,речей у собі»,.
У XIX ст. виникає інтерес до проблеми інтуїції не тільки в гносеологічному контексті, але і ширше —, в онтологічному, естетичному. Ця категорія успішно використовується в наукових системах Шеллінга, Якобі, Гамана, Шлейєрмахера та ін. Паралельно з цим розвиваються також і раціональні системи, зокрема Гегелівська, у яких ставлення до інтуїції різко негативне.
Суспільні історичні умови в середині XIX ст. зумовили якісно нові підходи до розробки цієї проблеми. У цей час дуже гостро спостерігається різке протистояння наукових методів пізнання містичним, раціоналізм замінюється ірраціоналізмом, логічні засади —, алогізмом. Першим теоретиком подібної методології був німецький філософ А.Шопенгауер. Його вчення про інтуїтивне знання стало своєрідним переходом від класичних (раціоналістичних) теорій до некласичних (ірраціоналістичних). Подібна методологія перетворилась на нову форму філософствування —, так званий естетизм, коли на місце логічних принципів прийшли художні метафори та образи. Ядром його системи є вчення про «,волю»,, яка є основою всього сущого на землі. Єдиним методом пізнання буття стає по Шопенгаеуру інтуїтивна методологія. Розрізнюючи інтуїтивне та рефлексійне знання, німецький філософ розглядає їх, як антиподи —, весь світ рефлексії ґрунтується на світі інтуїції, як на своїй основі.
У XX ст. проблема інтуїції стає центральною для деяких шкіл західноєвропейської філософії, які отримали назву інтуїтівизму. Ці системи (А.Бергсон, Б.Кроче та ін.) ґрунтуються на абсолютизації інтуїції, як безпосереднього осягнення світу в творчій діяльності в акті його естетичного сприйняття й оцінки. У роботі «,Вступ до метафізики», А.Бергсон визначив інтуїцію як від «,інтелектуальної симпатії»,, яка допомагає проникнути в сутність предметів та понять самобутність цих об'єктів. Інтуїція є доповненням інтелектуального пізнання, яка активізує особистий потенціал інтелектуальних можливостей митця. Французький філософ трактував інтуїцію як безмежний творчий акт, у процесі якого інтуїція піднімається над інтелектом, подолає його обмеженість і стає виходом до нового знання.
Наприкінці ХХ ст. різні філософи —, матеріалісти та ідеалісти —, дійшли висновку, що інтуїція не може існувати в повному відриві від дискурсивного, логічного. Тому що дискурсивне передує інтуїтивному, виступає обов'язковою умовою формування та прояву інтуїції у сфері свідомого. Логічне є обов'язковим фактором в механізмі інтуїтивного процесу, а дискурсивне доповнює інтуїцію та оформлює висновки.
Необхідність визнання факту одночасної дискурсивності й інтуїтивності пізнавального процесу —, яскраве свідчення його діалектичного характеру. Логічне та інтуїтивне являють собою різні моменти єдиного і протирічного за своїм характером процесу. Логічне містить у собі момент інтуїтивного і навпаки. Інтуїтивне та логічне можна розглядати і як способи пізнання, що мають свої специфічні риси й особливості. Якщо при інтуїтивному пізнанні відбувається виграш у швидкості, тоді висновки, отримані логіко-дискурсивним шляхом, мають більший ступінь надійності.
Логічний метод доказів не може розглядати в якості критерію істинності аксіоматичних і теоретико-вірогідних концепцій. Цей метод дозволяє довести непротирічність теорій, але не гарантує їхньої вірогідності. Критерієм істини може бути лише практика, яка є джерелом, основою та метою пізнання. Таким чином, логічний метод здійснює перевірку непротирічності, отриманої інтуїтивним шляхом, а не доводить його істинності. Це і є свідченням того, що пізнання здійснюється за схемою: від чуттєво-сенситивного до абстрактно-логічного, далі до інтуїтивного і завершується практикою.