Художня творчість у вимірах соціокультурного руху ХХ століття
М. Протас, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАНУ, АІСА, Київ
Здійснюючи миттєвий експрес-аналіз світового мистецького руху ХХ століття, ми можемо констатувати: його еволюція, змінюючи основи художньої свідомості за вимогами «,духу часу»,, вирішувала головні проблеми форми. Зміст твору поступово заміщувався індивідуальним розумінням сенсу акту творення з боку митця, що усвідомив важливість і велич власного «,Я», в потоці історичних змін. Від французької революції 1789 р. стиль в мистецтві здобув пріоритетне значення. Академічна освіта руйнує традиційний ланцюг «,майстер —, учень»,, старі канони, традиція стають зайвим тягарем. Затвердження художніх виставок з XVIII століття стимулює пошук нових методів образотворення, вдосконалює стилі, трансформуючи академічні норми. Модерн кінця ХІХ століття переглядає основи мистецтва, а функціоналізм затверджує нову естетику, виходячи з практично-корисного (дизайнерська діяльність Баухауза мистецтво і техніку зрівнює в правах). Ренесансна установка «,малювати те, що бачить око», і система перспективи в нових умовах виявили протиріччя. Вже «,наукова точність», зображень природи імпресіоністами доводить умовність ренесансних схем, ілюструючи спорідненість бачення і знання. Тому модернізм віддає перевагу концептуальним проектам (праці Е.Панофського, Р.Паджолі, розвиток наук, авіації, фотографії переводять увагу митців з реалістичного веризму форм на особистісне відтворення ідей, образів, об'єктну «,зробленність», творів). Психоаналіз З.Фрейда збагачує творчість не лише сюрреалістів принципами «,самовиразу»,, «,сублімаційних інтенцій»,, зацікавлюючи численних митців табу-змістами несвідомого. К.-Г. Юнг та його філософська школа поглиблюють розуміння дії в творчих процесах архетипальних образів, імпульсів самості. Китаїзм, японізм, мода на вчення дзен-буддизму надають імпульсу орієнталістському декоративізму «,набітів»,, абстракціонізму початку і середини ХХ століття, коли митці прагнуть творчого екстазу за межами раціонального, цивілізованого. І все-таки, мистецтво не вкладається в лінійну схему прогресу, кожні новації супроводжуються втратами, полістилізм нівелює гранднарації та загальнооб'єктивні оціночні критерії художньої якості, так що протягом постмодернізму мистецтво приходить до заперечення себе.
Лекції в Баухаузе відомих митців-новаторів стосувалися передусім суто практичних питань. Навіть П.Клеє, який подібно до свого друга і колеги В.Кандинського захоплювався метафізикою, в лекційних курсах все-таки спрямовував увагу студентів на важливість взаємодії ритмів ліній, плям кольору зі структурою логічно-виваженої композиції твору, на взірець його загадкового твору «,Маленька казка про маленького карлика», (1925). Так само питання діалогу руху скульптурної маси з графічними розподілами об'ємів, ритмікою світлотіньових ефектів вирішували в мистецтві Архипенко, Боччіоні, Пікассо, Бранкузі, Мур, Джакометті, Ернст та інші митці, в більшості зацікавлені східною філософією, поезією, мистецтвом. Але метафізика була лише імпульсом для головної мети —, знаходження нових варіацій оптимальних конструкцій формотворення. Від ідеалу та образу в творчості поступово відмовлялися в ім'я імітації трансу або пріоритету Розуму як творця інтелектуальних проектів з хаосу різних матеріалів. Так, переконаний кантіанець Б.Ніколсон, прагнучи «,вищої реальності»,, досяг крайнощів раціоналізму в рельєфах, дивовижно подібних до пікторельєфів харків'янина В.Єрмилова. Він був далеким від ідей «,виробничого мистецтва»,, бажаючи «,релігійно-мистецького екстазу», творчості, так само як голландець Г.Вантонгерлоо в просторовій скульптурі «,у=ах3–bx3», (1935) мріяв виразити чисту красу числової гармонії, чи американець А.Кальдер, інженер за фахом, який під впливом П.Мондріана вираховував в мобілях математичну закономірність Всесвіту («,Всесвіт»,, 1934).
Як влучно визначив ситуацію Пікассо: «,Я не шукаю, я знаходжу»,. Ні пошук істин, краси й гармонії образів і форм, на що витрачено мистецтвом попередніх етапів стільки енергії, є важливим тепер (невипадково твори Кальдера сьогодні ніяк не асоціюються з його космічними ідеями, сприймаючись на рівні дизайн-об'єктів). Ренесансні системи образотворення рішучо модернізувались в річищі самодостатнього формотворення митцями всіх країн. Цікавим ставало затвердження диктатури структурно-архітектонічних конструкцій, як у багатовимірних палацах А.Джакометті, мерц-бау К.Швіттерса або макетах О.Екстер. Під впливом кубізму й конструктивізму образотворення втрачає спрямованість до образу та змісту і повертає в бік об'єктно-концептуальних проектів, акцій демонстрації майстерності, екстремістсько-епатажних жестів, де має сенс ні процес творчої медитації як шлях знаходження внутрішньої гармонії, самовдосконалення і пізнання єдності законів буття, спонтанні імпульси несвідомого, програмна руйнація об'єктів, в кращому випадку —, раціонально виважена ідея флюксусу (Й.Бойс). Постмодернізм вкрай загостює протиріччя художньої свідомості між образотворенням і об'єктотворенням, загальнолюдськими ідеалами і цінностями людини з лабіринту, змішуючи елітно-професійну діяльність митця з тривіальною життєдіяльністю пересічного обивателя. Тому «,плювок», чи фізіологічні потреби людини стають сенсом «,мистецтва»,, що себе заперечує, зневажає, ненавидить. Заклик Гогена —, перестрибнути через коней Парфенону щоб повернутися до іграшкових коників дитинства —, актуальний для наших митців дотепер, не в змозі вирішити проблемних питань сучасності, провокуючи відхід від дійсності, гедоністичну насолоду від власне процесу творення і засобів виразу (наприклад, текстури малярства, де присутні пісок, тирса, різні аграрні і промислові речі). Неможливо, як з'ясувалося, стати дитиною чи примітивістом за бажанням, щоб не впасти в безглуздя. Карколомні теорії врешті опиняються порожнечею, від якої і тікали митці, адже послаблення контролю з боку свідомого без високої внутрішньої культури та опори на гуманістичну позачасову традицію не дає позитивних результатів. Але не варто забувати, що витоки помилок мистецтва ХХ століття ховаються в більш далеких епохах, зокрема в грецькій культурі полісної кризи, де майстерність стала цінуватися вище за змістову наповненість твору. Кожна інша доба додавала до цієї погрішності щось власне, і від межі ХІХ—,ХХ століть вже здавалося неважливим постановка фундаментальних парадигм перед мистецтвом, що пишалося нестримним зростанням рівня і якості різностильових професійно-технічних засобів виразу (утопічні ідеї авангарду не в змозі були актуалізуватися за об'єктивних і суб'єктивних умов).
Отже, шлях лінійно-часової зміни форм, проектів та концептів є врешті-решт безвихідним. ХХІ століття (передусім, отримання суспільством статусу інформаційного, ідеї інтеграції та глобалізації в усіх сферах діяльності людини) вимагає глибинно-змістовних рішень і ставить інші —, духовно-ментальні —, питання, підштовхуючи сучасних митців до вивчання різних старих і нових теорій, передусім тих, що тлумачуть природу мистецтва. Так, поступово налагоджується зв'язок традицій, і з дистанційованого погляду на еволюцію мистецтва увиразнюється тотожність його різних історичних моделей (на взірець: нірвана=сансара, форма=порожнеча), де «,мистецтво є наслідуванням природі»,, «,мистецтво —, це конструкція»,, «,самовираз»,, «,несвідома дія митця»,, «,screen-art», та ін.—, всі вони спрямовані зрештою на головний сенс художньої творчості людини, пов'язаний з розвитком духовної мистецької свідомості. Хиби, помилки, безвихідні ситуації тут теж мають позитивне значення досвіду. За таких підстав нова мистецька парадигма змінює вектор в бік прозорого феноменологічно-онтологічного поєднання світоглядної моделі «,homo superior», як «,монадної особистості», третього тисячоліття —, з філософською концепцією єдиного Всесвіту, де час як лінійний вектор втрачає актуальність.