ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Критерії виміру творчих здібностей майбутнього спеціаліста театрального мистецтва
Творчі виміри і критерії педагогічної діяльності

Критерії виміру творчих здібностей майбутнього спеціаліста театрального мистецтва

С.М. Деркач, Київський національний університет культури і мистецтв

Кожен рік сотні молодих людей прагнуть потрапити на режисерські факуль-тети. Попадають десятки. Це що &#151, найталановитіші? Не завжди. Просто вони яскравіше виявилися і краще підготувалися.

У театральній педагогіці важливе значення надається вмінню &#171,відчути хист&#187,. Ніякі тести, встановлені параметри та характеристики не забезпечать самі собою відбір найобдарованіших, талановитих, здібних. Педагогічне чуття, досвід прийому у вищий навчальний заклад &#151, ось що, насамперед, використовує екзаменатор в театральній школі. Він часто-густо має рацію правий щодо оцінки, хоча помилки в процесі прийому неминучі (добре склав іспит, але розчарував у процесі навчання, з натяжкою був прийнятий, але виявився на рідкість здібним). Тому в інститутах мистецтв склалася практика, коли на першому році навчання за режисерською спеціалізацією визначають ступінь обдарованості студентів, їх морально-етичні якості, професійну придатність до обраної ними спеціальності, тобто фактично перевіряють якість прийому. На процес відбору, критерії оцінок впливають, на нашу думку, об'єктивні та суб'єктивні фактори. До об'єктивних моментів відносяться:

1) вимоги часу &#151, сучасні процеси в театральному світі, складність завдань, поставлених перед мистецтвом взагалі, рівень освіти глядача. Сьогодні мистецтво не тільки зобов'язане задовольняти безліч різноманітних духовних потреб народу, але й все ж таки виховувати його естетично, морально,

2) вимоги самого театрального виробництва &#151, складність завдань керівництва щодо формування сучасного творчого колективу, різке омолодження всього театрального мистецтва, розвиток сценічної техніки та технології режисерської й акторської творчості, необхідність і неодмінність внутрішньої театральної педагогіки,

3) широчінь використання професії режисера. Режисура проникла в усі сфери духовного життя людини. Театралізація (це теж режисура) стала необхідним компонентом нашого суспільного існування. Важко собі уявити без театру або театралізації презентації, номінації, шоу-програми, різноманітні масові дійства, спортивні видовища, телебачення. Театральною аудиторією стало практично все населення країни. Це дуже заважає формуванню вимог до майбутнього режисера театрального мистецтва і створює відчуття доступності, легкості професії. Не виходить діло з акторством, піду в режисери &#151, стало найрозповсюдженішим явищем у театральних колах. Неправильне розуміння головної ролі режисера часто-густо приводить до неправильного розуміння &#171,престижності&#187, режисерської посади.

До об'єктивних факторів потрібно віднести особисті якості педагога-екзаменатора, умови іспиту, з одного боку, і особисті якості абітурієнта, його здібності до режисури, з іншого.

Зацікавленість і доброзичливість, однакові вимоги до всіх вступників, уважний аналіз письмових та усних іспитів, зваженість міркувань, гласність екзаменаційної оцінки &#151, необхідні компоненти прийому. І ще, найважливішим завданням керівництва вищого навчального закладу у справі об'єктивного набору майбутніх спеціалістів є створення всіх умов для незалежності і об'єктивності у роботі педагога-екзаментатора під час вступних іспитів.