підтримуємо
Україну Ukrainian flag icon
Культура становлення як становлення краси
Природа творчості

Культура становлення як становлення краси

М. Протас, Інститут проблем сучасного мистецтва АМУ, АІСА, Київ

Кто познал формирующее формы бес­фор­мен­ное, пони­ма­ет, что путь нельзя наз­вать... Спрашивающий о том, о чем нельзя спросить, заходит в тупик. Отвечающий на то, на что нельзя ответить, не обладает внутренним знанием. Тот, кто, не обладая внутренним знанием, ожидает вопро­сов, заводящих в тупик, во внешнем не наблю­дает вселенную, во внутреннем не знает первоначала.

Даосские притчи

Сформульовану тему людство вирішує від початку самоусвідомленого буття: принаймні східні та західні філософські традиції мають багатий досвід тлумачення становлення (духу, життя, культури, краси, мови, добра і зла...)як нескінченного процесу виявлення «сущого» на різних планах і стадіях існування матерії та свідомості. (Побічна мелодія цієї теми у стоїків набуває обґрунтування теодицеї, у неоплатоників звучить як питання автономної етики, де ціле передує часткам, тому питання про «зло» знімається у світлі досконалого буття, «істинно-сущого», і у «Першоосновах теології» Прокла є «становленням сущого», в процесі сходження якого у земні форми душа що причетна собі, має вічну сутність, але енергія її причетна часу — своєрідне підтвердження принципу невизначеності Вернера Гейзенберга. Наголошуючи на добродійних перевагах душі, що мислить розумно і духовно, Плотін в «Еннеадах» пояснює: «любящий умопостигаемую красоту не овладевает ею самой, а только, находясь вблизи ее, наслаждается участием в ней, между тем, как она пребывает в самой себе, и вот почему часто многие любят одну и ту же красоту, притом любят ее во всей ее цельности...»[VI,5; 10]). Одвічний пошук досконалих форм буття, що стають формами часу, не припиняється людством ні на мить, навіть тоді, коли здається — знайдена досконалість і вічність піймана становленням: кристалізація Духу — за Ямвліхом — у земних формах кінцевого (застиглого) часу приречена на поступову смерть. Лише усвідомлення руху невимовної краси трансцендентного, де вона стає єдиною з добром, справедливістю, свободою та іншими чеснотами, дозволяє людині вирватися з обіймів бездуховного каземату індивідуального становлення і, вибудовуючи «внутрішню форму» культури становлення (як «внутрішні стіни Акрополя», за Периклом), торкнутися нескінченного перстами думки і не загубитися в ньому, але розчинитися в екстазах «временения временности» (М. Гайдеґґер). Адже, на думку цього філософа, екзистенційно-онтологічна конструкція цілості присутності базується на часовості, що робить можливим екстатичний нарис буття в мить трансформації часовості в «исходное время» («Временность» не сущее, она не «есть», но «временит» в единстве своих экстазов.... Временность как несобственная временит названное «время». Если таким образом доступное понятливости присутствия «времени» оказывается не исходным, а напротив, возникающим из собственной временности, то по правилу a potiori fit denominatio оправдано именование выявленной сейчас временности как исходного времени» [М. Хайдеггер. Бытие и время]).

На різних історичних етапах інтелектуальна еліта в кінцевих роздумах на означену тему констатує — ідея культури становлення як становлення краси можлива, але людство все ще не готове до втілення її в повноті буття. Еволюція свідомості не встигає за шалено-стрімким розвитком техніки й науки, котрі (за висловом І. Пригожина) стають «раковими пухлинами на тілі культури», так що «калькулююча свідомість» та прагматизм продовжують домінувати, залишаючи на задвірках історії «усвідомлюючу свідомість», що вкорінена в «абстрактній негативності часу» (М. Гайдеґґер) як вічну красу/істину, як можливість здійснення трансцендентної повноти буття. Тому вже котрий десяток років залишається актуальною кинута в Мескирхе в екзистенцію існування думка славетного земляка К. Крейцера: «Страшно на самом деле не то, что мир становится полностью технизированным. Гораздо более жутким является то, что человек не подготовлен к этому изменению мира, что мы еще не способны встретить осмысляюще мысля то, что в сущности лишь начинается в этом веке атома».

Не дивно, що теоретики постмодернізму розчаровані в можливостях втілення абсолютної краси, хоча б як сліду «істини, що вже відлетіла» (А. Бірс). Споглядання в’ялого антагонізму індиферентних сил наштовхнуло на садо-мазохистські пророцтва Ж. Бодріяра, де навіть симулякр насилля в епоху «гіпермодерну» втратив «сакральний мотив архаїчного часу», відчиняючи за імплозивним екраном screen culture привабливість терору в психічному всесвіті кожного сучасника: «Ведь медиа появляются на сцене заранее — еще до того, как начнутся насилие и террор. Это как раз то, что делает терроризм особенно современной формой — намного современней, чем «объективные» причины терроризма... — каже Бодріяр в «Дзеркалі тероризму», додаючи в наступній статті,— тень тысячелетия создает пустую воронку, засасывающую целое столетие... Мы пропускаем все прошлые события через фильтр памяти, не придавая им значения (которые они растеряли с течением времени), но отмывая их. Отмывка — деятельность, присущая концу столетия: грязная история, грязные деньги, развращенная совесть, загаженная планета... Мы проживаем время и историю в, своего рода, после-коматозном состоянии». Втім, важливість для нас ідей Бодріяра міститься в тому, що він діагностує світ «калькулюючих цінностей», котрий, нагадуючи «холодну зірку, навколо маси якої замерзає історія», поглинає культуру і мистецтво сучасності. Українські фахівці натомість зберігають оптимістичні інтенції і, споглядаючи скверну буття, пропонують можливий вихід з кризового стану: «Смысл красоты в том, что она не имеет смысла, не имеет значения. Таинство ее безусловно. Теогония красоты вочеловечена в свободе, освобожденной от свободы, а тем более — от произвола случайных форм бытия, постыдных в своей бездуховности. Только сокровенное, лишенное суетности бытие духа, кажущееся обыденному сознанию толпы только лишением, странностью, лишь мятежный скорбный дух, изнывающий в теснинах пошлого диктата внешней необходимости, дерзает исподволь к нетленному, бессмертному свету абсолютной красоты» (О. Босенко «Реквием по нерожденной красоте»). І в іншому трактаті: «Мне лично не интересно видеть, как умирает время и хладнокровно живописать его агонию. Я не ловлю себя на мысли. Просто пытаюсь запечатлеть иную возможную историю <...> забыться в красоте и не знать как можно иначе» («О другом. Симуляция пространств культуры»).

Отже культура становлення, функціонуючи за стратегією самоорганізації відчинених систем (що колись називалося містичним єднанням — лат. unio mystico), дозволяє обирати саме креативні моделі розвою культури людства, що опрацьовується квантифікованою свідомістю, долаючи стани біфуркації та уникаючи безперспективність імплозивних форм, що лише паразитують на креативних, затягуючи їх у яму гістерезису. Інакше кажучи: «мир истинно-сущего представляет собою как бы длинную цепь жизни, в которой каждая предыдущая форма производит последующую... так, что предыдущая не истощается в последующей и ее не поглощает, и все они отличаются друг от друга, хотя и составляют одно непрерывное целое» (Плотин. Эннеады [V.3; 2]). Зневажання культури становлення унеможливлює досягнення повноти буття, адже тоді людина чи суспільство відмовляють становленню краси, а відповідно: відмовляють часу, заперечують себе і людство, історію та світ у цілому. Відтак кожна людина і кожна епоха вирішують самі давнє запитання: культура становлення як становлення краси — fact or fiction?