Міф і постмодернізм: два типу поза-історичності (досвід постаналітичної традиції)
Є. Дніпровська, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка
Не-історичність міфологічної свідомості вже стала загальним місцем у філософських працях. У двадцятому сторіччі виник інший тип заперечення історизму, що в принципі відрізняється від циклічного часу міфу. Так, Ричард Рорті виділяє історіцизм як провідну тему його постаналітичного філософствування. Сам Рорті пов’язує свої погляди з традицією, що відрізняє «,серйозне відношення до часу», та історії. Це традиція філософів-романтиків, революціонерів і «,утопістів»,, найбільші з яких —, Віко, Гегель, Маркс, Ніцше, Фуко —, сприяли радикальній емансипації західної свідомості від історіософських забобонів і міфологем «,онтотеологічної», метафізики. Вбачивши в абстрактній, позаісторичній формі мислення ознаку ущербності традиційного філософствування, романтики принесли в західноєвропейську філософію незнайому їй аж до XVIII століття ідею діалектичного розвитку, вічного становлення й удосконалювання форм матеріально-духовного життя. Пізнання «,буття», (того, що «,постало»,, і того, що перебуває в незмінності) поступилося пріоритетним місцем пізнанню людської природи, соціуму і культури (того, що «,постає»,, чи «,світу історії»,, у термінології Шпенглера). Нова —, історіоцистська —, філософія прийшла на зміну систематичній, вона «,деконструювала»,, «,розклала картину світу культури, що передувала», і «,перетворила всі колишні проблеми в проблеми генетичного характеру»,.
Вважаючи, що історія є дійсною «,мірою всіх речей»,, Рорті солідаризується з Марксом, Шпенглером і Фуко в критиці спекулятивної історіософії. У конструктивній частині своєї програми (теорія «,ліберальної іронії»,, етноцентризм, неопрагматиська герменевтиката ін.) він виступає як послідовний культурорелятивіст і номіналіст. Кожний культурний феномен (мова в першу чергу) він розглядає як «,явище часу і випадку»,, тобто як наслідок випадкового збігу обставин, обумовлених історико-соціальною динамікою. Американський прагматист відмовляється «,визнавати що-небудь в якості не підданого зміні»,, світ в його уявленні «,метастабільний і тендітний»,, людське буття і пізнання «,ситуативно-обмежені»,. Тільки вкладеність в історичний процес надає життю людини осмисленість, повідомляє їй унікальну неповторність події. Посилаючись на висновки Т. ,Куна і П. ,Фейєрабенда про відсутність чітких критеріїв при переході від однієї парадигми наукових досліджень до іншої, Рорті екстраполює це положення, спірне й очевидно провокативне, на історико-лінгвістичний і культурний процеси загалом. У результаті історія постає в нього зовсім неупорядкованим, стихійним потоком. Поняття «,історичної закономірності», відкидається ним як conlradictio in adjectо.
Свою постмодерністську концепцію «,історичності», Рорті протиставляє модерністськійтелеологічній доктрині історії, що культивувалася протягом століть професійними істориками і філософами-фундаменталістами»,. «,Я хотів би,—, пише Рорті, відповідаючи на критику «,антиісторіциста», Хартшорна,—, використовувати історію —, цю незакінчену поему, що розростається,—, в якості основного контексту дослідження, замість того, щоб розташовувати її в рамках більш широкого, метафізичного контексту»,.
Історія, що позбавлена трансцендентної «,ідеї»,, втрачає об’єктивну законодоцільність і цілеспрямованість. Вона виявляється (у постмодерністській інтерпретації) чимось примарним і ефемерним —, у термінах Рорті, випадковим продуктом випадковоїімпровізації «,того, що грає», (Хьойзинга). Поняття переопису («,редескрипції»,) грає в антифундаменталістській доктрині Рорті важливу конструктивну роль (поряд з деконструктивною роллю іронії). Оскільки, відповідно Рорті, звірення кінцевого історичного словника чи якої-небудь версії тлумачення буття з неконцептуалізованою реальністю неможливе, а референція незбагненна. Тексти (словники переопису) співвідносяться тільки з текстами(іншими словниками). Історія культури пишеться не одним, а незліченною кількістю авторів, і кожне авторське додавання до цієї «,незакінченої поеми, що розростається»,, являє собою, за висловом Рорті, «,переінтерпретацію попередніх переінтерпретацій ще більш ранніх переінтерпретацій»,. Творці нового словника, якщо цей словник справді новий, оригінальний і відповідає культурним запитам епохи, вправі розраховувати на успіх і визнання, однак —, тільки на визначений час і в рамках визначеної культури, будь-який словник не може бути настільки «,гарний»,, щоб покласти кінець розвитку мови й еволюції форм культури.
Тобто міф і постмодерн (у даному випадку у вигляді постаналітична традиція) принципово відрізняються від історицистської метафізику модерну (у широкому сенсі цього слова). Але також ці два полюси принципово різняться між собою: не-історичність міфу являє собою образ кола, постмодерн взагалі заперечує можливість легітимації будь-якого образу історії. Свідомість міфу і постмодерну можна розрізнити відповідно як до-історичність і пост-історичність.