ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Міф як чинник гармонізації людського життя
Міф як досвід цілісного сприйняття реальності

Міф як чинник гармонізації людського життя

Морщакова О.С., Тернопільське музичне училище ім. С.Крушельницької

1. Міф виникає як спроба побудови на інтуїтивно-образному рівні сприйняття цілісної картини світу, що здатна узагальнити емпіричний досвід і доповнити його обмеженість. Як феномен свідомості міф являє собою форму цілісного масового переживання і тлумачення дійсності за допомогою чуттєво-зорових образів, які набувають властивостей самостійних явищ реальності.

Міфологічна свідомість з початку свого зародження характеризується синкретизмом, сприйняттям картин, породжених творчим уявленням людини у якості «неспростовних фактів буття» (О. Лосєв). Для міфу не існує межі між природним та надприродним, об’єктивним та суб’єктивним; причинно-наслідкові зв’язки в ньому підміняються зв’язком за аналогією та химерними асоціаціями. Світ міфу є гармонійним, упорядкованим і не підвладним логіці практичного досвіду. Гармонійність міфу -- його сутнісна характеристика -- переноситься на зовнішнє поле дієвості міфу, перетворюючись на принцип регуляції зв’язків, що співвідносяться між собою, наприклад: людина -- суспільство, людина -- природа, свідомість -- реальність тощо.

2. У античній філософії гармонія трактувалася як світовий космічний закон: «все відбувається за необхідності і узгодженням з гармонією» (Філолай). Поняття «гармонія» виступає також у якості сутнісного внутрішнього зв’язку вищих альтернативних начал: «Вороже з’єднується, з того, що розходиться -- найпрекрасніша Гармонія» (Геракліт). У європейській філософській традиції гармонія мислиться як феноменальний прояв вихідної ноуменної закономірності буття, що трактується як сакральна і співвідносна з Абсолютом; як ідеал прекрасного, всі елементи, аспекти і прояви якого внутрішньо збалансовані між собою, створюючи, таким чином, досконалість цілісності: «Гармонія складається не інакше, як загальний контур обіймає окремі члени» (Леонардо да Вінчі). Звідси ведуть своє походження античний ідеал калокагатії, ренесансний ідеал єдності тілесного і духовного, ідеал пропорційності духу в традиції Просвітництва тощо. Для сучасної свідомості центральною проблемою є пошук форми буття в умовах онтологічної (соціальний і соціоприродний хаос) і екзистенційної (розірвана свідомість) дисгармонії. Наполегливий пошук шляхів гармонізації суспільних відносин знову повертає нас до проблеми міфу, і не стільки до його змістовного розуміння, скільки до формоутворюючого начала, здатності до узгоджуванності, оптимізації та упорядкування подій, дій, відносин.

3. Наприкінці ХІХ -- на початку ХХ століття відбувалася суттєва трансформація в самій сутності міфу. Виникає особливий феномен -- соціальна міфологія (реєстр соціальних ілюзій, що свідомо поширюються у суспільстві для досягнення тих чи інших цілей). Міф стає виразником неусвідомлених прагнень і очікувань великих мас людей, засобом соціальної орієнтації натовпу (Ортега-і-Гасет).

У ХХ -- на поч. ХХІ стліття суттєво зростає інтерес суспільства як до давніх, так і до футуристичних міфологій, і не тільки в літературі і кіно, а й у політиці. Сучасна філософія аналізує соціальну міфологію у світі досліджень проблеми механізмів формування соціальних ілюзій, наробок конкретних прийомів безпосередньої цілеспрямованої дії на індивідуальну і масову свідомість засобами пропаганди та піару, використання комунікативних та інформаційних можливостей Інтернету в процесі формування та імплантації у масову свідомість ідеологем соціальної та культурної, в тому числі історичної (Г.Блумер, Б. Берельсон, Ф. Балль).

4. Сучасний міф існує у трьох формах як результат довгої психічної і культурної еволюції. По-перше, сучасний міф функціонує на рівні живого досвіду, оформленого у міфічний спосіб. По-друге, він існує як власна міфологія, як опредметнений досвід, зафіксований на рівні артефактів культури. Головне, при цьому, що людина їх не переживає, а вибудовує ставлення до них -- естетичне, релігійне чи наукове. До цієї форми належать і ідеологічні міфи. По-третє, сучасний міф може початково виступати як метафора чи «пусте поняття».

5. Міфотворчість є невід’ємним елементом людського духовного життя, в першу чергу мистецтва. Художня література на всіх етапах свого розвитку постійно «консультується» з міфологічною спадщиною. Співвідносяться з нею постійна взаємодія літератури і міфу, відбувається у формі входження міфу в літературу через ритуали, народні свята, а -- в останні століття -- через наукові концепції.

Актуалізація змісту міфологічної свідомості робить його справжнім і позачасовим, а також дозволяє цій свідомості повернутися назад до традиції і розглядати її з точки зору її власних «позачасових» елементів.