Міф як модель духовного формоутворення
О. І. Вербіцька, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка
Першою історичною формою духовної самореалізації людини, найімовірніше, була стародавня міфологія. Та як фундаментальний феномен культури, міф і зараз залишається одним з найстійкіших утворень свідомості і життєвої практики. Процес формоутворень міфу і його структур є онтологічним у тому сенсі, що передбачає духовні принципи, які згуртовують людей у спільноти, регламентуючи їх життя, підкоряючи єдиному закону, смислу, ритму, способу. Міф змістовно розгортає в історіях та сюжетах внутрішню сутність духовного світовідчуття людей. Спроби знайти основу таких духовних утворень здійснювались здавна й на різних методологічних засадах. Європейська філософія у пізнанні цього феномену зволіла йти не містичним, а науковим шляхом. Філософія Нового часу підходить до розуміння природи людської свідомості як онтологічного феномену. У відповідності до проблеми міфу як моделі духовного формоутворення буде доречно розглянути гегелівське поняття гештальту.
В «,Феноменології духу», Г. ,В. ,Ф. ,Гегель досліджує сукупності формоутворень, які народжуються в свідомості індивіда, але потім здатні приймати закріплені історією соціально значимі форми. Та обставина, що гештальти —, формоутворення свідомості —, здатні приймати об’єктивовану форму «,данностей»,, своєрідних ідеальних об’єктів, здатні, так би мовити, відчужуватись від індивідів, утворює передумову гегелівської феноменологічної концепції. Свідомість ніколи не може бути чимось іншим, як усвідомленим буттям, а буття людей є реальний процес їх життя. Відповідно вона постає як «,буття-для-себе», і «,буття-для-іншого»,, і тут виявляється важливим принцип «,виходу духу назовні», (Auserung). В «,Феноменології...», ставиться мета —, виявити механізм набуття особливої реальності всього того, що міститься в надрах індивідуальної свідомості.
В гегелівському аналізі гештальтів існують 2 важливі моменти: по-перше, об‘єктивації духу виникають не випадково, а під впливом потреб людського співжиття, «,буття-для-іншого»,, по-друге, поряд зі світом чуттєвих речей Гегель виводить на сцену багатошаровий, внутрішньо рухливий «,новий світ», відособлених абстрактних «,матерій-сил»,, породжених розсудком (Jenseits). Тут маються на увазі не містично-релігійні експлікації, а лише підкреслюється грань між цими світами, що й визначає їх істотно відмінну буттєвість. Хоча другий світ виникає саме із гри сил свідомості, свідомість не впізнає його як свій. Тому «,Auserung», переростає в «,Entauserung»,, тобто відособлення, «,затвердіння», породжень розсудку, що легко обертається «,Entfremdung»,, тобто відчуженням. Тут гегелівський аналіз відчутно відмінний від академічного філософсько-гносеологічного системного дослідження його попередників —, Канта, Фіхте, Шеллінга —, оскільки розсудок з усіма його силами оголошується безсилим зрозуміти себе, і саме він відкидає індивіда в прірву багатьох життєвих бід. Та саме ця схема покликана подолати формалізм на користь змістовності самого життя. Стикаються не просто два гештальти, але два світи: світ індивіда, супроводжуваний самосвідомістю плинний процес життя, і «,всезагальне життя», —, поки що не визначений в усіх його відтінках світ, в якому і у речових формах свідомість вже залишила свій слід. Таким чином, за реальність у «,Феноменології духу», приймається об‘єктивна, глибоко вкорінена в структурі духовної діяльності «,видимість»,: продукти і процеси свідомості в багатьох формах людської діяльності діють наче самостійно, за її «,спиною»,, утворюючи самостійний світ духу. Процес онтологізації духу, його перетворення в суть, субстанцію всього, відбувається одночасно з його персоналізацією, наділенням антропоморфними характеристиками волі, свідомості, самосвідомості. Таким чином, гегелівський аналіз виявляє як систему «,чистих»,, неісторичних, особливих всезагальних форм свідомості, так і форми її явленості, що переростають у буттєві.
Модель гештальтів як формоутворень духу постає різновидом всезагальних духовних структур. Міфологічні ж уявлення, як кристалізовані духовні інтенції, підтверджують причетність людини до створення власного світу, репрезентуючи атрибути людського життя в метафізичному ракурсі. В цьому аспекті міф поєднує в собі дві реальності, «,стверджуючи людину у вічності», (Лосєв), служить надією і опорою у її вічному «,прагненні до безсмертя», (Голосовкер). Людина сама суміщує в собі дві реальності —, внутрішню і зовнішню, емпіричну та позаемпіричну, фізичну і метафізичну. Але людина цілісна, тому реальність, в якій вона живе, повинна бути для неї єдиною. Образи, що отримує свідомість з зовнішнього світу, і образи, що отримує підсвідомість зі світу внутрішнього, є рівнозначно дійсними і утворюють одну цілісну реальність. І найповніше ця природа людини реалізується в міфі. Суміщуючи, поєднуючи в собі вказані реальності, міф знімає суперечність між ними, а отже, знімає суперечності і всередині людини. В цьому, мабуть, і полягає головне призначення міфу, в тому числі й сучасного: надавати цілісність і отже, смисл людському існуванню.