Міфодизайн в системі масової комунікації
К. В. Радченко, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка
Дизайн можна визначити як художню діяльність, що створює світ. Дизайн здійснює масову комунікацію, забеспечує людське взаємовідношення, тому що річ тут починає виступати у ролі посередника між її творцем і споживачем. Тому можна говорити, що користуючись художньо-сконструйованими речами, людина начебто споглядає саму себе в створеному світі, що приносить їй глибоку естетичну насолоду. Дизайн є масовою комунікацією всередині суспільства, він створює специфічний світ, об’єднуючи людей єдиними індустріально-естетичними продуктами споживання, стилістикою та способом життя.
Міфодизайн відрізняється від свого попередника тим, що створює віртуальний світ. Діючи на основі всього накопиченого людством соціокультурного досвіду, він створює бажаний або «,потрібний», світ. Подібно до первісних міфів, міфодизайн створює міф сучасний, іллюзорну реальність, що покликана задовольняти потреби сучасної людини в «,необмеженому світі»,, виводити за межі повсякденного існування.
Як відомо, естетика прагматизму була покладена в основу західного модернізму. А постмодернізм вимагає уточнення «,прагматичної максими»,. На практиці дослідник не знає усіх наслідків об’єкта, тому що деякі зних творець об’єкта не схильний виявляти. Все вище сказане дозволяє констатувати ускладнення принципу інноваційності як фундаментальної основи міфодизайну. І, хоча він має свої власні висхідні принципи, деякі з них співпадають з принципами дизайна.
Прагматичний дизайн та мета-дизайн є попередниками міфодизайну. Мега-дизайн є ровесником міфодизайну, але відрізняється базуванням на традиційній парадигмі дизайну. Фундаментальні принципи дизайну імпліцитно включають в себе програму перегляду парадигми дизайну, що дозволяє дизайну прогностично долати соціокультурну мембрану. Життєвий світ проектувальника в його продуктах є системним для споживача.