ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Міфологічне конструювання соціальної реальності
Міф як досвід цілісного сприйняття реальності

Міфологічне конструювання соціальної реальності

Поляруш Б.Ю., Львівський національний університет імені Івана Франка

1.      Дослідження міфологічного конструювання соціальної реальності набуває особливої актуальності в наш час, коли проходить формування нових етатичних духовних цінностей в Україні.

2.      Можна виділити два типи міфологічних утворень: комуністичні, характерні для жителів Сходу, та національно-культурні, які визначають поведінку українців Західного регіону. Міфологічні конструкції комуністичного взірця, які ще продовжують впливати на світосприйняття значної частини населення Сходу, зазнали значних змін. Національно-культурні міфи жителів Заходу теж постійно трансформуються в нових умовах. Керуюча ж політична еліта України не змогла ще створити своєї міфології, яку можна було б зіставити з детально розробленою комуністичною чи з традиційною національно-культурною міфологією.

3.      На нашу думку, актуальним є використання досвіду, накопиченого в роботах представників західної соціальної феноменології для осмислення проблем соціальної міфології.

4.      Людина, на думку А.Щюца, осмислює соціальну реальність, конструюючи її смисл базуючись на даних свого повсякденного життя. Але існують і чисто теоретичні конструкції, які утворюються теоретиками. П.Бергер і Т.Лукман наполягають на тому, що головну увагу теоретики повинні звернути на повсякденне знання. Соціальні феноменологи критикують попередніх соціальних мислителів за те, що вони залишали поза увагою повсякденне знання. Саме в повсякденному житті треба шукати відповіді на питання про те, що відбувається в процесі становлення сучасного суспільства. Кожна людина розміщена у своїй «біографічній ситуації», тому в будь-який момент життя вона керується запасом знання, яке складається з типізацій повсякденного світу. Людина завжди гадає, що її інтерпретація об'єктів соціальної реальності є правильною. Думки і враження індивіда про світ організуються в деякі інтерпретації, внаслідок чого утворюються припущення, установки, які і виступають як регулятор соціальної поведінки.

5.      Існує певний зв’язок між індивідуальною свідомістю, індивідуальним повсякденним життям та колективною інтерпретацією процесів соціальної реальності. Різного типу теоретики-ідеологи намагаються брати на себе роль тих, хто раціонально створює нову соціальну реальність. Якщо населення країни не довіряє таким суспільним діячам, політичним партіям та громадським організаціям, тоді пануючими в суспільстві стають конструкції дотеоретичної системи знання, яка користується міфологічними схемами осмислення реальності, наприклад національно-культурними чи неокомуністичними.

6.      Відсоток тих, хто бере до уваги раціоналістичні конструкції теоретиків в суспільстві, залежить від соціально-демографічної, культурної та економічної ситуації в країні. В наш час пересічна людина, часто переконавшись у недієвості раніше запропонованих конструкцій, намагається використовувати міфологічні способи осягнення дійсності, наприклад згадати традиційні способи соціальної самоорганізації. Саме тому виникає нова ситуація, коли в нашій країні теоретиками виступають не професійні ідеологи, а діячі культури чи релігії. Відродження регіонально-кланових відносин є відповіддю соціуму на кризу раціоналістичних конструкцій, які були свого часу нав’язані суспільству.