Міфологічні аспекти аграрно-городницької магії слобожан
М. М. Красиков, Харківський національний технічний університет «,ХПІ»,
Те, що звичаї, пов’язані з сільськогосподарською магією, мають певне міфологічне підґрунтя, —, здається загальновизнаним. Однак, яке саме підґрунтя і які саме звичаї —, це ще потребує дослідження.
Зосередимося на аграрно-городницькій магії, спираючись на етнографічні матеріали ІІ пол. ХІХ ,ст.—, поч. ХХІ ,ст., записані на території лише одного регі- ону —, Слобідської України. Звичайно, за півтора століття відбулися суттєві зміни у світогляді слобожан, і все ж таки, здається, певні міфологеми і сьогодні визначають стиль і характер спілкування багатьох селянок (переважно старшого віку) із землею-годувальницею та силами Природи, від яких залежить селянський добробут. Так, мова йде саме про спілкування, а не «,виробничий процес»,, адже механіцизм «,колгоспного ладу», так і не знищив у більшості українських селянок первісного анімістичного ставлення до землі, не знищив відчуття її сакральності та повагу до таємниці народження рослинного життя. «,Город обідиться на мене, якщо я його не прополю»,,—, у цій фразі 95-річної Т. С. ,Либединської [1] відбилася суть взаємин людини традиційної народної культури з оточуючим світом, який постає у антропоморфних та соціоморфних іпостасях.
Найбільш фундаментальною міфологемою є мотив Створіння світу, оскільки, за М. ,Еліаде, обробляючи землю, люди повторюють діяння богів, які організовували Хаос, перетворюючи його на Космос [2]. Цей мотив простежується у землеробських замовляннях і звичаях, пов’язаних з садінням городини, а також у різдвяно-новорічній обрядовості, футуристичній за змістом. Звернімо увагу на універсалізм і всеосяжність магічних вербальних формул: «,Роди, Боже, на всякого долю»,, «,на всі душі»,, «,на весь християнський мир»,! У цих замовляннях нема місця займеннику «,я», і його формам, лише зрідка трапляється «,нам»,. Звертання звучить так, ніби врожай з цього клаптика землі повинен нагодувати все людство, а то і взагалі всі живі істоти. Таке космізоване світовідчуття було притаманне культурним героям, яким, власне, наслідують у своїй поведінці (хай і несвідомо) сучасні господарі землі.
Відлунням сакральної космологічної моделі є також ритуальне качання по землі, скажімо після посадки гарбузів. Зараз це робить, як правило, жінка, однак добре відомо, що ще на поч. ХХ ,ст. після садіння городини у багатьох українських селах качалися чоловіки з жінками, що імітувало акт з’єднання чоловічого і жіночого начал у Природі, пробуджувало креативні сили Землі і, власне, було ритуальним повторенням акту Створіння світу.
Серед «,примх», слобожанських городниць ХІХ ,ст. була зафіксована також і така: «,як сієш петрушку, так треба сміяться, щоб хороше уродило», [3]. Ритуальний сміх —, це теж відгомін акту Створіння. Згадаймо рядки з одного давньогрецько-єгипетського трактату: «,Сім разів розсміявся бог —, і народилися семеро богів, що охоплюють світ», [4]. У багатьох народів, і слов’ян зокрема, ритуальний сміх вважався засобом заклинання родючості землі, здатним викликати життя тисяч рослин.
Безумовно, архаїчних часів сягає саме уявлення про святість землі. «,Свята земля», —, вираз, поширений в Україні й досі. А ставлення до землі як до сакральної істоти (не скажеш —, «,об’єкту»,) вимагає і відповідного настрою, з яким треба виходити у поле чи на город: «,Садити треба з радістю, щоб Бог дав врожаю. Бога просиш: «,Місяць, Сонце, Небо і Земля святая, дай нам рождєніє, щоб родилася картошка, цибулька і морковка, і все. Благослови, Господь!», [5]. Стикаючись з «,святою землею»,, людина і сама освячується, а праця її стає не чим іншим, як священнодійством.
1. Записано нами 26.07.02 у с. Кам’яне Гадяцького р-ну Полтавської обл.
2. Элиаде М. Миф о вечном возвращении.—, М., 2000.—, С. 30.
3. [Иванов П.В.]. Народные представления и верования, относящиеся к внешнему миру: (Материалы для характеристики миросозерцания крестьянского населения Купянского уезда) //Харьковский сборник. 1883.—, Вып.2. Отд. 2.—, С. 99
4. Цит. за: Покровская Л.В. Земледельческая обрядность // Календарные обычаи и обряды в странах зарубежной Европы: Исторические корни и развитие обычаев.—, М., 1983.—, С.70.
5. Записано нами 19.07.00 від Віри Трохимівні Солошенко 1923 р.нар. у с.Олександрівка Золочівського р-ну Харківської обл.