«,Міфологічний час», сучасного суспільства з огляду вилучення міфеми «,сакрального»,
С. П. Балінченко, Київ
Помічені М. ,Мак-Люеном коливання між аудітивними та візуальними конституентами формування тла, що забезпечує існування часово-просторових культурних кодів, зумовлюють деякі зміни в положенні людства на траєкторії цієї гігантської синусоїди. Світ візуальної перспективи, що досягнув максимальної амплітуди в минулому столітті, не втримавшись на верхівці, розпочав рух у напрямку зміни цієї перспективи, здійснивши фазовий зсув пріоритетів з примату «,друкованого», сприйняття до полічуттєвого простору електронного світу з усією гамою його можливих наслідків. Так і не ставши «,Олександрійською книгарнею»,, світ поступово перетворюється на електронну інформаційну систему у рамках процесу, що його зображує М. Мак-Люен в «,Галактиці Гутенберга»,: «,У той час, коли наші почуття виходять із нас в наше середовище, великий брат заходить усередину. Доки ми не усвідомимо цього процесу, ми будемо загнані в панічний страх, що так добре вписується у світ племінних барабанів, повний взаємозалежності та вимушеного співіснування», [4, с. 64]. «,Трайбалізація», світу штовхнула нас на відрізок синусоїди коливань культурних кодів, де людство вже було кілька періодів тому, зумовлюючи «,викривлення», часу, простору та свідомості, на диво співзвучні тим, що були в епоху родової формації. Порівнюючи ознаки міфологічного часу, запропоновані О.Ф. Лосєвим [3, с. 33], з тенденціями сьогодення, можна помітити деякі лінії зіткнення та нашарування.
Якості міфологічного часу за О. Ф. ЛосєвимНашарування ознак сьогодення1. Невідривність від речей та підлеглість їм«,Гаджетний», характер сучасної цивілізації2. Принцип присутності всього у всьомуПростір всесвітніх інформаційних мереж3. Відсутність інших дій та результатів окрім почуттєво-обмеженого та замкнутого в собі космосуІндустрія «,масової культури», та упровадження «,кліпового», сприйняття дійсності4. Дивовижна фантастика є тільки максимально можливим реалізмом5. Неоднорідний, то розтягнутий, то ущільнений характер, що витікає із злиття загального та одиничного в нероздільній цілосностіТенденції глобалізації із загостренням проблем реалізації «,загального», та «,унікального», у взаємодії культурАле сучасна семіологічна система міфологічної комунікації, «,де реципієнт відчужується від самого себе, виступаючи як комунікатор», [2, с. 294] відрізняється тим, що цей комунікатор вже не є таким «,далеким та неосяжним, що спричиняє жах»,. Тобто, видалення цієї міфеми призводить до перегрупування понять сакрального та повсякденного в суспільстві, що втілюється, перш за все, у перегляді позицій першого. Звертаючись до концепції М. Бубера про різницю в комунікації на базі основних слів «,Я —, ТИ», та «,Я —, ВОНО»,, зазначений вище процес можна визначити як зростання саме світу ВОНО [1, с. 24], стверджуючи самоусвідомлення Я як суб’єкта (пізнання та використання). І навпаки, в сакральному міфологічному часі основне слово «,Я —, ТИ», забезпечує самоусвідомлення Я як суб’єктивності (без додатку) [1, с. 39]. Поступове відторгнення людини від природи, що набрало максимального темпу на так званому «,800-му відрізку життя»,, як умовно називає Е. Тофлер період підвищеної техногенної активності людства, призвело до екологічної кризи не тільки планети, а й —, рикошетом —, різного рівня систем взаємодії самих людей. Індійський філософ Ауробіндо Гхош в роботі «,Єдність у множинності», визначає витоки цієї кризи в тому, що «,людина є нещирою до себе або нещирою до Природи —, і ось вона спотикається та страждає», [5, с. 412].Таким чином, повернення «,міфологічного часу», у десакралізованому вигляді зумовлює виникнення складнощів в організації людьми аконфліктного соціального простору або, щонайменше, визначенні витоків «,щирості»,, яка забезпечувала б консесуальну основу припинення ескалації конфліктного стану як між Природою та людством взагалі, так і між суспільними утвореннями усередині останнього.
Література
1. Бубер Мартин. Я и Ты: Пер. с нем. / Послесл. П.С. Гуревича.—, М.: Высшая школа, 1993.—, 173 с. 2. Вейман Роберт. История литературы и мифология: Пер. с нем.—, М.: Прогресс, 1975.—, 344 с. 3. Лосев А.Ф. Античная философия истории.—, М.: Наука, 1977.—, 208 с. 4. Мак —, Люен М. Галактика Гутенберга. Становлення людини друкованої книги: Пер. з англ.—, К.: Ніка —, Центр, 2001.—, 464 с. 5. Открытие Индии: Философские и эстетические воззрения в Индии ХХ в., Пер. с англ., бенг. и урду / Под ред. Э. Комарова, В. Лапшукова, Л. Полонской и др.—, М.: Худож. лит., 1987.—, 611 с.