ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Музичне мистецтво і розвиток творчого потенціалу учня
Творчі виміри і критерії педагогічної діяльності

Музичне мистецтво і розвиток творчого потенціалу учня

Н.І. Лисіна, Національний педагогічний інститут ім. М.П. Драгоманова, Київ

Музика сьогодні надійно посідає центральне місце в системі художніх інтересів та естетичних цінностей учнівської молоді &#151, порівняно з захопленням театром, поезіяєю чи образотворчим мистецтвом. Пропонуючи музичне мистецтво як засіб розвитку індивідуальності людини, ми перш за все звертаємо увагу на формування його творчого потенціалу через різні види музичної діяльності. В науковій літературі існує поділ діяльності на репродуктивну та продуктивну, де репродуктивна &#151, це отримання певного результату відомими засобами, а продуктивна &#151, отримання якісно нового результату, оригінального, неповторного, творчого. Всі види художньої, в тому числі й музичної, діяльності зазвичай вважаються творчими. До репродуктивних належить лише технічна сторона кожного виду музичної діяльності, наприклад, відпрацювання технічних навичок віртуозної гри на інструменті, володіння голосом, мануальної техніки диригента, тощо.

Музична діяльність, що має три обов'язкові форми &#151, слухання, виконання, композиція,&#151, проходить в навчальному процесі певні етапи свого становлення: від найнижчої фази пасивної участі (навіть при байдужому ставленні до суті діяльності) до найвищої фази, коли учень реалізує та розгортає свій творчий потенціал через імпровізацію, композицію, активне сприйняття музичного твору, його творчу інтерпретацію у виконанні.

Приділяючи велику увагу виконанню музики як одному з найактивніших видів музикування, педагоги-музиканти відзначають грунтовну роль попереднього досвіду сприйняття музики. До загальних позитивних факторів належить накопичений сонорний досвід слухача, його інтонаційний доробок, що збагачується шляхом щоденних зустрічей з різними музичними жанрами й стилями.

Процес активного музикування (імпровізація, композиція), суттєві елементи яко­го &#151, моторика, слух, емоційна реакція, інтелект, чуйність &#151, закладені в кожній здоровій людині, передбачає під час процесу імпровізування засвоєння головних засобів музичної виразності, способів і прийомів композиторства, основних мелодійних зворотів, ритмічних формул і т.ін. Надалі цей процес переходить до внутрішніх форм засвоєння музичних уявлень, готуючи базу для іншого виду музичної діяльності &#151, активного, усвідомленого і творчого, сприйняття музики.

Самореалізація через творчість підносить почуття власної гідності, визволення і розкріпачення, а разом з тим вищої духовної підпорядкованості законам гармонійної цілісності, що дає потужний запал для суцільного загальноосвітнього розвитку особистості.