Мистецтвознавчий потенціал біографізму
Т.Г. Кохан, Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ
Початок ХХІ століття висуває перед гуманітарними науками взагалі і мистецтвознавством зокрема ряд важливих завдань, серед яких чи не перше місце посідає необхідність об'єктивного та аргументованого дослідження і оцінки мистецьких надбань ХХ століття, яке завершилося і стало складовою потужного художнього руху людства, що природно зумовлює необхідність грунтовного аналізу і осмислення створеного. У даному контексті закономірно постає декілька питань: наскільки органічно він пов‘язаний з попередніми історичними періодами? Що дав принципово нового і чи зможе це нове стати підгрунтям для подальших творчих надбань? Відповіді на поставлені питання, на нашу думку, дозволять чіткіше реконструювати усі ланки такого важливого в культуротворенні процесу, як традиція —, спадкоємність —, новаторство.
Нові завдання, що виникають в українському мистецтвознавстві, вимагають нових підходів і, передусім, більш грунтовного відпрацювання теоретико-методологічних засад, спираючись на які те чи інше дослідження, його висновки матимуть високий рівень достовірності й об‘єктивності. Адже суб‘єктивізм, втрата професіоналізму, елементи авторського свавілля щодо оцінки тих чи інших мистецьких пошуків, творчості конкретних митців, історії вітчизняного і європейського мистецтва —, чи не найпоказовіша тенденція в сучасному мистецтвознавстві. Одним з шляхів подолання цієї негативної тенденції є широке використання мистецтвознавчого потенціалу біографізму.
Застосовуючи поняття «,біографізм»,, ми вважаємо за доцільне вживати його у контексті мистецтвознавчих проблем, хоча воно лише додається до низки суміжних, які на наше глибоке переконання, мають свою специфіку, адже охоплюють конкретні зрізи життєвого і творчого шляху, психологічного обличчя, моральнісних аспектів спілкування непересічної особистості з сучасниками. Найбільш систематизована реконструкція понятійного апарату, який відбиває роботу біографа, представлена українським філософом О.Валевським: «,біографічний метод»,, «,біографія»,, «,біографіка»,, «,життєпис»,, «,біографічне письмо»,, «,біографічне знання», (Валевский О. «,Основания биографики»,.—, К., 1993). Сам науковець на сторінках зазначеного дослідження, віддаючи належне своїм попередникам —, Б.Мейлаху, З.Соколовській, Е.Соловйову, Б.Шахматову, М.Ярошевському та іншим —, обгрунтовує поняття «,біографіка»,.
Спираючись на вже зроблене у зазначеній проблемі, віддаючи належне існуючим точкам зору, ми, водночас, не поділяємо, по-перше, досить розповсюдженої думки про вичерпаність «,біографічного методу»,, а по-друге, відстоюючи поняття «,біографізм»,, вважаємо його структурним елементом саме біографічного методу. Якщо останній мав своїми витоками французьке літературознавство, то сьогодні його дослідницькі можливості значною мірою «,підкріплюються», досягненнями сучасної психології, яка активно оперує поняттям «,пам‘ять», і виокремлює такі її різновиди, як «,оперативна довготривала пам‘ять»,, «,біографічна пам‘ять»,, «,історична пам‘ять»,. У такому контексті «,біографізм»,, залучаючи матеріал пам‘яті, відтворює динаміку конкретного матеріалу, його процесуальність.
Обгрунтовуючи мистецтвознавчий потенціал біографізму, варто враховувати специфіку мистецтва як форми людської діяльності, при якій відтворення дійсності, власного світовідношення, власних почуттів у конкретному мистецькому творі вже дає право на біографію.
Ще один важливий аспект біографізму (саме в контексті мистецтвознавства) пов‘язаний з можливістю широкого використання щоденників, сповідей, листування, мемуаристики, тобто тих форм самоаналізу, які, зазвичай, є привілеєм представників художньої творчості. Це робить теоретично важливою і перспективною щодо вивчення творчості проблему «,самоаналіз як біографізм»,.