ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Основний парадокс сучасної міфотворчості
Міф як досвід цілісного сприйняття реальності

Основний парадокс сучасної міфотворчості

Харченко Л., Львівський національний університет ім.І.Франка

Політичні міфи сучасного суспільства умовно можна поділити на два основних типи.

Перші існують у вигляді бажаних ідей, які нашаровуються на схожий за природою споконвічний архетип. Такі міфи у більшості випадків мають ідеологічну основу і працюють на певну групу людей, зацікавлених у досягненні власної мети шляхом маніпуляції масовою свідомістю. Це є штучні міфи.

Другий тип -- рідкісне явище сучасного суспільства -- спонтанні міфи, тобто ідеї, максимально наближені до природного протікання міфологічного процесу. Як правило, цей тип виникає як опозиція вже існуючій міфологічній структурі.

Основна відмінність традиційного (класичногого) міфу і сучасного полягає в тому, що перший існував як безпосередня данність, а останній за певної рефлексії можливо розпізати серед не-міфологічних структур. Тому, при невдалій або невчасній актуалізації штучної конструкції таке упізнавання можливе не лише для спеціалістів, а й для широких соціальних мас.

На даному етапі відбувається переорієнтація, зміна полюсів -- з позитиву на негатив і навпаки. На початковому рівні кожен елемент суспільства самотужки будує реакцію на подібний перехід, а обмеження національним кордоном та елемент ментальності породжує схожі за змістом реакційні ідеї. І якщо на цьому етапі розвитку момент штучного спрямування такої реакції у бажане русло був пропущений і соціальна маса власноруч перейшла на новий рівень -- такі дії є результатом спонтанної міфотворчості.

Штучна міфотворчість є процесом, обумовленим певним простором. Потреба у впорядкуванні і урегулюванні такого явища є очевидною. Маніпуляція масовою свідомістю -- бажаний результат штучної міфотворчості є негативним явищем, бо воно призводить у кінцевому рахунку до втрати людиною не тільки свого соціального «Я», але й свого «Я» -- індивідуального, втрати людської свободи.

Оскільки природний опонент штучній міфотворчості -- спонтанна міфотворчість, що трапляється вкрай рідко, протистояння першій можливе лише за умови використання методів і прийомів, які виникли в процесі її становлення і розвитку, тобто за принципом «подібне-подібним». Відтак парадокс сучасної міфотворчості полягає в тому, що внаслідок такої опозиції ми отримаємо вічну боротьбу двох міфів, один з яких завжди буде попереду іншого.