Освіта та міфотворчість
О. Б. Попова, Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України, Київ
Символи і архетипи даної культури, що одночасно і формують міф, і є його складовою, стають з дитинства органічно притаманними особистості, формою її мислення, методом цього мислення, і людині цього моменту уже не дано змінити. Як би глибоко людина не проникала у природу, людиною вона залишається все ж таки завдяки усвідомленню своєї суспільності, яке відбувається через культуру, через мову, звідки й особливість ролі гуманітарно-філологічних дисциплін в освітньо-виховному процесі. Через них відбувається процес усвідомлення базових істин світу, в першу чергу людей, тобто соціального буття. В освітньому процесі гуманітарні предмети грають роль світоглядного осмислення буття, яке, в свою чергу, протікає дуже індивідуально. Комплекс літературних творів як художнього, так і публіцистичного характеру, що виступає ядром гуманітарного виховання на певному історичному етапі, характеризує якісне наповнення світоглядного осмислення буття, яке, в свою чергу, протікає дуже індивідуально.
Освіта перешкоджає хибній міфотворчості, виконуючи по суті інфор–маційну та просвітницьку функції. Численні міфи у сфері політики та соціального життя, що їх масово продукують засоби інформації, яким, у свою чергу, ці міфи підкидають ті, хто має фінансово-владну можливість та бажання маніпулювати масовою свідомістю, зараз формують громадську думку незалежно від того, чи достатньо підготовлена аудиторія їх сприймає. «,Архетипи колективного несвідомого, на грунті яких зростає міфологічне мислення, закладаючи фундамент культури, не можуть вичерпувати змісту духовного життя. Міф дає змогу прилучитися до норм колективу»,.
Освіта необхідна для того, щоб переборювались у свідомості людини ті негативні риси, що їх породжують визначені ще Ф. ,Беконом ідоли роду, печери, площі та театру. Бекон вважає, що «,розум людини уподібнюється нерівному дзеркалу, яке, примішуючи до природи речей свою природу, відображає речі у викривленому та спотвореному вигляді»,. Допомогти людині уже з дитинства самій виправляти те зображення, або принаймні хоча б робити поправки на нього у своєму житті —, це і є завдання освітньо-виховного процесу. Так само важливо не дати ще не сформованій особистості заховатися у свою «,печеру»,, яка «,ослаблює та спотворює світло природи»,. Ф. ,Бекон підкреслює, що неправильне виховання якраз і сприяє формуванню такої «,печери»,. Але це стосується тільки некваліфікованого та безконтрольного виховання, перш за все сімейного. Громадське ж виховання, поставлене на наукову основу, якраз і сприяло б тому, що люди шукали знань у «,загальному або спільному світі»,, а не у «,малих світах»,. Отже, міф, як та «,печера»,, не повинен стати «,малим світом»,, а слугувати тільки підвищенню рівня усвідомлення та проникнення у культуру даного народу.
Справа в тому, що будь-яка особистість, навіть та, що знаходить сенс у житті через професійне наукове пізнання, не може бути вільною від масової міфотворчості, і не тільки тому, що своїм побутом і повсякденним життям вона зрівняна з громадянським суспільством усіх рівнів, але і тому, що у сучасному глобалізованому світі просто неможливо здійснювати наукове пізнання, не враховуючи процесів, що відбуваються на найнижчих рівнях суспільства. Сучасна освіта повинна кожній людині, будь-якого віку, будь-якої професії забезпечити розуміння складності процесів, що протікають у соціумі, і чим далі, тим професійнішим і глибшим має бути це розуміння. Але проблема полягає в тому, що у суспільстві все більше посилюється протистояння впровадженню широких просвітницьких гуманітарних курсів та предметів, наростає тенденція примітивізації та спрощеності у ставленні до загальнокультурного надбання людства, а завдання навчального процесу функціонально звужується до отримання диплома. Отже, освіта і бореться з негативним полем міфотворчості, і сама стає її заручницею. Вирішення цієї проблеми можливе лише на системному рівні, з погляду раціонального структурного підходу.