Переживання міфу в свідомості дитини. До питання про пізнавальну функцію міфу
О. В. Попович, Приазовський державний технічний університет, Маріуполь
1. Як прийнято вважати в психологічній науці, почуття переживається як певний відтінок будь-якого психічного процесу. При цьому це почуття усвідомлюється не саме по собі, а як властивість предметів або дій, і тому ми говоримо: «,дивна казка»,, «,веселий вірш»,, «,чарівний спів»,, «,страшний герой»,, «,огидне чудовисько», й т.п. Нерідко цей чуттєвий тон є наслідком глибоких переживань, відголоском минулого досвіду.
2. Міф, як відомо, є чуттєвим уявленням і не містить нічого абстрактного. Проте міф не є сферою лише чуттєвих уявлень, тому що в звичайних чуттєвих переживаннях немає нічого дивовижного, чарівного, фантастичного, а міф сповнений усім цим. Міфологія принципово відрізняється від науки або філософії, хоча в окремі періоди людського розвитку наука і філософія наближались до міфології і навіть зливались з нею.
3. Увійшло в звичай вважати міф спробою пояснення або розуміння природи та суспільства первісною людиною. Відомо, що будь-яке пояснення природи та суспільства, навіть максимально міфологічне, вже є результатом розумового пізнання, і тим самим принципово відрізняється від міфу, який наділений будь-якою функцією, але тільки не пізнавальною.
4. Яким би дитячим характером не відрізнялось пояснення природи в прадавні часи, це пояснення, як і наука взагалі, не має нічого спільного із міфотворчістю, хоча й те й інше в прадавні часи переплітається так тісно, що їх часто важко навіть розмежувати. Пізнавальні здібності людини не є чимось первинним й самі мають бути пояснені з її суспільної практики.
5. В процесі розвитку суспільної практики й науки, в ході практичного здійснення наукового пізнання сформувалась наука логіка, яка і тепер являє собою складну систему знань, що включає дві відносно самостійні науки: логіку формальну (традиційну або арістотелівську) й логіку діалектичну. Сформувалась думка, що особливість традиційної логіки полягає в тому, що вона розглядає форми мислення, відсторонюючись від їхнього виникнення, змін та розвитку, —, це вивчає діалектична логіка.
Сучасна наука в особі своїх дослідників закономірно прийшла до проблеми відмінності формальної логіки від діалектичної (йдеться не про зміст, а про форму розумових конструкцій).
6. Для вивчення психологічного механізму утворення та функціонування форм мислення, а саме категорій діалектичної логіки, вчені пішли шляхом накопичення та аналізу відповідей дітей щодо розуміння ними цих категорій, а саме: заперечення, протилежностей, протиріч, тотожностей та ін., що були закладені в запитаннях згідно з методикою експерименту. Все здійснювалось на матеріалі сприйняття та відчування в процесі переживання дитячою уявою міфологем відомих народних казок. При цьому вчені виходили з того, що міф —, це безпосередній речовий збіг загальної ідеї та звичайного чуттєвого образу, а також будь-яка побудова абстрагованої думки, яка є лише відображенням дійсності, для міфології є самою дійсністю з усіма її матеріальними та речовими властивостями, з усіма її чуттєвими якостями, у вигляді істот чи неживих предметів, в міфі всі ідеали цілковито тотожні, а все речове проводиться так, ніби воно було ідеальним —, як показали дослідження, у дитячому мисленні це яскраво ілюструється.
7. Таким чином, психологи, зокрема А. ,Асланов та Г. ,С. ,Шиян, операціоналізували свої теоретичні гіпотези на матеріалі вирішення дитиною інтелектуальних завдань, розвиваючи ідеї Л. ,С. ,Виготського, який побачив в дитині маленького дослідника, що використовує, як і дорослий, слова як засіб освоєння світу та побудови його внутрішнього образу.
Так, наприклад, Л. ,С. ,Виготський, перш ніж зробити своїм об’єктом дослідження мислення і мовлення дитини, розглянув плоди розумової діяльності людей у її найвищому прояві, яким є побудова з допомогою слова наукового поняття з’ясоване на макрорівні веде до пояснення розвитку понять у дітей, у нашому випадку здійснювалося навпаки.
8. Слід торкнутись хоча б побіжно глибинного зв’язку між розумовим образом та словом. Розумовий образ народжується на переході від природи до культури в череві цієї культури. Серед породжуючих його факторів вирішальна роль належить знаковим системам. Найважливіша з них —, мова. Її компоненти слова («,як знаки —, носії значень»,) слугують засобами перетворення чуттєвих образів в розумові, визначаючи їхню психологічну іпостась.
9. Ми вважаємо, що переживання міфуву дитячій свідомості відбувається у вигляді того, що внутрішня форма уявляється як прототип чуттєвого образу, навіть точніше, як особливий образ (який не можна назвати розумовим, позаяк він не зберігає інваріантність безвідносно до чуттєвої «,ілюстративності», розрізнюваного знаком значення) слова розумового складу народу («,єдиного філософа, єдиного мислителя»,), і все це відбувається завдяки міфу.