Портрет міфу в концепції Клода Леві-Строса
О. Кузенко, Київський національний університет ім.Тараса Шевченка
З одного боку, міф є єдністю духовного, сакрального тієї спільноти, мовою якої він виник. А з іншого боку , міф пояснює структуру відносин цієї ж спільноти, таким чином трактуючи самого себе. Якщо в якійсь системі міфів відводиться важливе місце якомусь персонажеві, то одночасно формується пояснення, чому саме цей персонаж займає саме таке місце і є охарактеризованим певним чином. Структура відносин, яку демонструє міф, включає в себе традиції спільноти, ієрархію членів всередині спільноти, діяльність, пов’язану зі здійсненням ритуалів, обрядів тощо. Якщо ж припустити, що спостереження не підтверджують висловлені у міфі тези, можна зробити висновок, що міф дає вихід реальним почуттям, хоч вони перебувають за кулісами загальноприйнятої думки спільноти.
Вивчення міфів, як правило, приводить до суперечливих висновків. У міфі можливі будь-які ситуації, а послідовність подій не підпорядковується жодному проявові логіки. Кожен суб’єкт може мати будь-який предикат, можливі будь-які осяжні зв’язки. Але, вивчаючи міфологію, ми зустрічаємо у найрізноманітніших спільнотах однакові чи подібні риси міфу. Леві-Строс ставить питання: якщо зміст міфів цілком випадковий, то як пояснити їхню подібність у різних кінцях світу?
Суперечлива природа міфу стає обгрунтованням того, що міф належить одночасно і до мовних, і до позамовних явищ.
Міф також визначається часовою системою, яка поєднує і мову, і мовлення. Леві-Строс пише: «,Міф завжди належить до подій минулого: до «,сотворення світу», або «,у перші віки», чи «,дуже давно»,, але справжнє значення міфа витікає з того, що події, які здогадно відбувалися в якийсь проміжок часу, утворюють ще й постійну структуру. І вона одночасно належить до минулого, теперішнього і майбутнього»,.
Життя міфу по суті спонукає спільноту до розвитку. Справа в тому, що в межах міфу використовуються ідеальні знаряддя праці та зброя. Намагаючись піднятися на рівень міфу, людина змушена дбати про вдосконалення знарядь праці. Таким чином, суспільство переживає етап перегляду моральних, етичних норм , спостерігається зміна пріоритетів, переосмислення цінностей. Описані процеси ми називаємо зростанням шару культури.
Міфологія спільноти відображає тематику уявлення про походження та суть людини. Леві-Строс звертається до аналізу питання про життя і смерть: «,...Землеробство є джерелом харчування, тобто життям, полювання теж дає їжу, хоча й схоже на війну, бо дає смерть»,. Землеробство поєднує життя і смерть (краще сказати, постулює їх почерговість), і є не лише одним з етапів розвитку культури. В першу чергу, землеробство залишає за собою право зберігати життя спільноти, яка з часом стає помітною, як цивілізація.