ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Правова держава в образі ідеального державного устрою Платона
Філософія творчості

Правова держава в образі ідеального державного устрою Платона

А.О. Брутко, Дніпропетровський національний університет

Політико-правова антична думка виникла і розвивалася як ідеологія вільних. Сама ідея правової держави &#151, це нормативно-правове регулювання суспільних відносин для забезпечення гармонійного існування особистості в державі.

Передумовами виникнення ідей правової держави в Стародавній Греції є:

1) значний економічний і соціальний досвід,

2) певний зв'язок між людиною, державними інститутами і суспільством,

3) певна правова система, напрацьований механізм законотворчого і правозастосовчого процесів,

4) значна диференціація суспільства,

5) аналіз мислителями Стародавньої Греції конкретних державно-правових вчень своїх попередників, розвиток їх чи спростування.

Ідеальна держава в сучасній концепції складається з таких понять, як правова держава та громадянське суспільство. Тільки при гармонійному співіснуванні цих складових можливе удосконалення поглядів на ідеальний державний устрій.

Вимальовуючи образ ідеальної держави, Платон не вбачає її без детальної правової регламентації поведінки особи в межах справедливого закону.

Право і Свобода в Стародавній Греції були невід'ємні одне від одного. Це було прерогативою громадянина. Інститут громадянства характеризувався політичною свободою та вільним правом брати участь у державотворенні. Він охоронявся так само, як і тепер інститут прав і свобод людини та громадянина. Поняття громадянства для Платона ототожнюється саме з поняттям Людина, бо людина, яка не належала до держави, тобто не була громадянином, була безвільною істотою. Демократія існувала у Платона в межах громадянства і тому до поняття ідеальної держави включається поняття громадянського суспільства.

У розуміння правової держави входять не держави, а інститути, які регулюються спільною і загальновизнаною правовою нормою.

Громадянство &#151, це статус особи, закріплений в правовій нормі і врегульований нею.

Правова держава, як тепер, так і в стародавні часи, складається з трьох інститутів: інституту громадянства, інституту права, інституту соціалізації суспільства.

Відмінність між грецькою та сучасною доктринами про правову державу полягає в тому, що інституту громадянства в Стародавній Греції надавалося більшого значення, без якого неможливо набувати прав і нести обов'язки. Нині надається прерогатива інституту особистості, до якого входять і інститут громадянства, тому в сучасній доктрині про правову державу треба замінити інститут громадянства на інститут особистості (як ширший за значенням), існування якого виключає дискримінацію особи з приводу належності або неналежності до певної держави.

Інститут Права не повинен включатися в розуміння правової держави, тому що це само собою зрозуміло.

Греки розглядали Право не як владну структуру, що визначає шляхи розвитку життя, а як засіб для досягнення ідеального, найкращого.

Правова держава &#151, це тимчасовий образ ідеальної держави, про яку згадували стародавні греки, а саму назву ідеального компромісу ввів вже Моль. Це мінливиий образ справедливості для кожного окремо і загалом для всього.

При зміні назви якого-небудь поняття сутність його не змінюється. Тобто, хоча і Платон свій ідеальний державний устрій і не називав правовою державою, але в свою ідеальну державу заклав суть правової держави, тобто такої, де порядок та гармонія неможливі без Права.