Проблема музики у творчості Гете
О.Ю. Сєрова, Національна музична академія ім. П.І. Чайковського, Київ
Як до неодмінної складової природи і мистецтва Гете ставиться до музики, неодноразово підкреслюючи неабияку силу впливу музичних творів на слухачів. Однак, у ставленні Гете-митця до музики ми спостерігаємо деяку неоднозначність. В одному з афоризмів, наприклад, він пише: «,У музиці, либонь, величина мистецтва виявляється найяскравіше, бо в ній немає предмета, від якого належало б абстрагуватися. Вона —, суцільна форма і зміст, усе що вона виражає, підноситься й облагороджується нею»,.
Проте в статті «,Доповнення до «,Поетики Аристотеля», (1827 р.) він, навпаки, не погоджується з твердженням Аристотеля, що «,музикою можна послуговуватися як засобом морального виховання»,. «,...Коли священні мелодії заспокоюють душі, розбурхані перед оргіями,—, продовжує далі Гете,—, то вони можуть угамувати й інші пристрасті. Ми не заперечуємо, що тут йдеться про аналогічний випадок, і все ж він не тотожний. Для музики має більш матеріальний характер, як це засвідчує Гендель у своєму «,Торжестві Олександра»,, і в чому можемо переконатися на кожному балу, коли після скромного й галантного полонезу залунає вальс, заражаючи усю молодь вакхічним шалом»,. Проте музика,—, робить висновок Гете,—, як і всяке інше мистецтво, неспроможна діяти на моральність, і ніколи не мають рації ті, хто ставить до неї такі вимоги (курсив наш —, О.С.). Це під силу тільки філософії й релігії, адже йдеться про розбудження духу благочестя й обов'язку, мистецтва лише випадково спричинюються до цього. Зате вони справді здатні викликати пом'якшення грубих звичаїв, яке незабаром вироджується у зніженість.
Він погоджувався з тим, що музика «,у кращому розумінні цього слова»,, під якою він розумів музику духовну, має більший вплив на світогляд, ніж музика світська. «,Музика,—, вказує митець в одному з афоризмів,—, може бути духовною й світською. Духовна цілком відповідає своїй величі, саме в цьому й полягає її великий вплив на життя, яке непорушне у всі часи й у всі епохи. Світська —, повинна бути безумовно радісною»,. Продовжуючи тему, знаходимо й такий вислів Гете: «,Музика, коли змішує духовний і світський елементи,—, зіпсована, коли залюбки виражає кволі, жалісливі й нікчемні почуття,—, неповноцінна й вульгарна. Адже вона недостатньо серйозна, щоб бути духовною, і в той же час їй бракує головної прикмети світської музики —, радісності.
Гете високо цінив народну творчість, сам ще в молодості під впливом Гердера почав створювати вірші в дусі народних пісень, у своїх науково-публіцистичних опусах часто посилається на свої балади, вірші, пісні. Високо цінуючи збірки віршів у народному дусі, він стверджував, що публікації їх дуже корисні. Приміром, про збірку німецьких народних пісень і віршів «,Чудесний ріг хлоп'яти»,, зібраних й частково опрацьованих письменниками-романтиками Л.-А. Фон Арнімом і К. Брентано, він пише, що «,... ця книжечка справді повинна бути в кожному домі, де живуть незіпсовані люди», і лежати на видному місці, «,щоб її можна було розгорнути в кожну хвилину доброго чи поганого настрою й знайти в ній завжди щось співзвучне чи хвилююче... Та найкраще місце для такої книги —, на фортепіано аматора чи майстра музики, щоб повністю віддати належне наявним там народним пісням і злити їх з відомими старовинними мелодіями, чи припасувати до них гарні наспіви, а може, з волі божої. Й створити завдяки їм нові визначні пісні», («,Чудесний ріг хлоп'яти»,, 1806 р.).
Він стверджував, таким чином, що вплив народної творчості підсилюється завдяки саме музиці. Так, у статті «,Сербські пісні», (1825 р.) ми знаходимо: «,Уже віддавна за своєрідними поетичними творами різних народів визнають особливу вагу: чи то в них йдеться про загальнонаціональні події..., чи то про окремих осіб...»,. Але особливої популярності, на його думку, народні пісні «,набирають передусім завдяки чарівливим мелодіям, які складаються із простих звуків, неприйнятних для музики, що дотримується певних правил, вони відзначаються здебільшого м'якістю. Тому настроюють серце на співчутливий лад, і ми, ніби вслухаючись у бриніння еолової арфи, залюбки поринаємо в стан якогось загального, невизначеного самопочуття, в якому нам надзвичайно приємно перебувати й до якого через те ми знову й знову пристрасно пориваємося»,. При цьому він звертав увагу на історичне знання народних пісень, підкреслюючи, що вони доносять до нас наше минуле. Вимагав, «,оскільки ж такі пісні з'являються, як правило, тоді, коли вже минула епоха, до якої вони відносяться»,, збереження успадкованого ними характеру простого викладу, «,хоч з бігом часу він і зазнав змін»,. В одному з його афоризмів ми знаходимо: «,Музика —, у кращому розумінні цього слова —, менш за все потребує новизни, натомість, чим вона старіша, тим правильніша, тим більше вона вливає»,.
Продовжуючи свою концепцію про необхідність поєднання у мистецтві національного й загальнолюдського, Гете шанобливо ставився не лише до народної музичної творчості німців, але й до такої в інших народів. Прикладом може бути його міркування в опусах, що стосуються творчості сербів (див., зокрема, статті «,Сербські пісні»,, 1825 р., «,Сербські вірші»,, 1827 р., «,Найновіше із сербської літератури»,, 1827 р.), литовців («,Дайни, або литовські народні пісні, видані Л.-П. Кенінгсерг. 1825 р.»,, 1828 р.) та ін.
Проте, до виховної функції народної музичної творчості він також відноситься досить стримано, відводячи їй роль розваги: «,... Ми користаємося з кожної нагоди, щоб послухати їх (народні пісні —, О.С.) у веселому товаристві, за обіднім столом —, у вузькому колі чи на бенкетах...», Правда він погоджується з тим, що «,вони часто й довго надихатимуть наших композиторів»,, тобто пісенна народна творчість дає яскравий матеріал для професійних музикантів («,Віла», Гергарда»,, 1828 р.).