Реалізація творчого потенціалу юного студента -- художника на заняттях з композиції
Ніколайчук Н.І., Київська дитяча Академія мистецтв
Одним із найважливіших засобів формування творчої особистості є мистецтво, яке відображає простір і час в художніх образах і перетворює зовнішні культурні цінності в морально-естетичні надбання людини. Проблема сучасного виховання не в тому, що дітям не вистачає емоційного досвіду, а в тому, що вони не мають достатнього поняття про візуальний порядок, який дозволяє привести досвід відчуття до визначеного порядку. Знайомство учнів з творами світового мистецтва впливає на розвиток їх емоційності, чутливості до прекрасного й неповторного, піднесеного й низького в дійсності. У шкільній практиці існує певна диспропорція: поряд з увагою до розвитку інтелекту недостатньо уваги приділяється вихованню культури почуттів. Композиція творів мистецтва тісно пов’язана із художньою спадщиною, генетичним кодом художньої традиції. Цей зв’язок визначається у різновидах структури художньої системи: канонічної, традиційної та новаторської. Дитина від природи наділена особливим баченням світу, - багато вчених і спеціалістів у різних галузях з великою цікавістю вивчають та намагаються використовувати особливе дитяче сприйняття світу. Те, що талановита людина забуває у повсякденній роботі у сферах науки, культури, мистецтва, дитина. граючись, безперервно творить. За висловами Зігмунда Фройда кожна людина безперервно творить, вона -- художник і митець в своїх фантазіях і сновидіннях. Ці якості можна легко розвивати, якщо ти в дитячому віці творив.
Композиція в образотворчому мистецтві посідає найголовніше місце, вона лежить в основі всіх творчих процесів. Композицію слід розглядати як науку з системою відповідних закономірностей. Існує система узагальнення та виділення композиційних законів, прийомів. засобів виразності, що використовується на заняттях образотворчого мистецтва у методах та прийомах побудови композиції, конструкції, архітектоніки на творчих засадах пошуку пластичного кольорового виокремлення твору від ескізу до виконання його в розмірі оригіналу. На заняттях відбувається усвідомлення головного та другорядного, ядра композиції, центру і периферії, першого, другого та третього плану.
Композиція гармонійно поєднує частини цілого у рамках єдиного твору мистецтва.