Ритуально-міфолологічне передумови. Виникнення видовища
Л. М. Наумова, Київський національний університет будівництва і архітектури
Поняття видовища і видовищного на сьогоднішній день —, актуальні поняття культури, що тісно пов’язані із визначенням постмодернізму. Справді, на сьогодні видовище набуває такої ваги, якої не мало протягом усієї історії людства. Не можна недооцінювати того впливу, яке воно справляє на сучасне суспільство, на формування масової свідомості у ньому, а також на його роль у впливі на формування свідомості певного індивіда. Тому справді є сенс звернутися до проблеми видовища на сучасному етапі.
Походження видовища тісно пов’язане з первісними ритуалами та міфологічними уявленнями про світ. Ритуальна форма, насичена міфологічним змістом, склала суть видовища і дала йому поштовх для подальшого розвитку. Ритуальне походження видовища стверджує і абсолютизує його соціальність. Ця органічна його якість становить суть видовищної генези від античності і Риму до сучасного екранного, мистецького видовища.
На ранніх етапах розвитку людства видовище ще не виділяється остаточно з різноманіття форм ритуальної поведінки. Тому, розглядаючи первісні суспільства, є сенс говорити насправді не про видовище, а про ритуальні форми поведінки, які згодом стають джерелом для появи видовища. Усі ці ритуальні форми поведінки є засобом соціалізації. Ця основна функція ритуальної поведінки переноситься згодом на ритуал у сучасному розумінні цього поняття, а також на видовище. Отже, спільні витоки ритуалу і видовища визначають остаточно функції, а також структуру, закони і специфіку існування, становлення і розвитку видовища. Сучасне видовище, зокрема екранне, що перетворюється вже на індустрію, також відповідає цим закономірностям, які закладені у суть видовища самою природою його виникнення. Тому розуміння стану сучасного видовища, законів розвитку, а також впливу на суспільство, яке воно справляє, неможливо без розуміння передумов його виникнення і становлення.
Отже, закони існування видовища тісно пов’язані з природою ритуалу і міфу. Сутність видовища —, у специфічному видовищному часі і просторі. Ці час і простір видовища також мають ритуально-міфологічну природу. Закономірності існування видовища залежать передусім від цих категорій, які залишаються незмінно ритуально-міфологічної природи. Отже, говорити про видовище є сенс лише з огляду на існування цих категорій і існування саме у такому вигляді, яке притаманне ще природі первісного ритуалу і міфу. Таким чином, якщо встановити природу визначальних одиниць видовища, то не складно розібратися й у самій суті видовища і загалом у закономірностях видовищного процесу. Первинні характеристики видовища притаманні не тільки видовищам, що мають вже своє місце у історії, але й новітнім видовищним формам, які, наприклад, як екранне видовище, виникли і розвинулися у потужну індустрію протягом лише останнього століття.
Отже, визначаючи і вивчаючи становлення видовища, його ранні особисті риси, можна дати характеристику і визначити сучасний видовищний процес в усьому його неповторному різномаїтті, яке, на перший погляд, не несе у собі ніякої закономірності.
Однак, закономірність існує. Природа цієї закономірності знаходиться саме у ритуально-міфологічній передісторії видовища, у характеристиках міфологічного часу і простору. Природа видовища визначається також і категорією ритму, який, як відомо, відіграє важливу формоутворюючу роль у ритуально-міфологічний період існування людства.
Отже, три основні характеристики видовища, які беруть початок з міфу та ритуалу, становлять дотепер важливу формотворчу єдність, яка лежить в основі будь-якого видовища. Ці характеристики: час, простір і ритм. Справді, без цих формоутворюючих елементів неможливе існування видовища. Це форми його вираження, що виступають важливими чинниками на сьогоднішній день.
Література
1. Ильин И. Постмодернизм от истоков до конца столетия: эволюция научного мифа.—, М.: Интрада, 1998.—, 256 с. 2. Дебор Ги. Общество спектакля. Пер. с фр. М.: Логос, 2000.—, 184 с.