підтримуємо
Україну Ukrainian flag icon
Самоаналіз як важливий елемент педагогічного методу О. Довженка
Культура як відбиток еволюції людства.

Самоаналіз як важливий елемент педагогічного методу О. Довженка

О. Безручко, Київський державний університет театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого

Характерною особливістю педагогічної методи О. Довженка було, в першу чергу, знайти однодумців, не бездумних адептів, а братів по мистецькому духу, тому так прискіпливо Олександр Петрович добирав учнів, яким багато розповідав про себе, аналізував свою творчість і життя, аби роз’яснити власні мистецькі й загальнолюдські позиції.

В середині тридцятих років О. Довженко вважав себе «людиною, на яку чіпляли найбільше всіляких ярликів. Чіпляли так багато й різноманітно-плутано, що я останнім часом перестав читати рецензії і статті про себе» [1, 197].

Для О. Довженка було дуже важливо бути перед учнями собою справжнім, адже навчаючи інших, Олександр Петрович, який був схильний до самоаналізу, бажав розібратися в самому собі й у своїй творчості, привести до ладу свій внутрішній світ, свій мікрокосмос після переслідування «Землі» і заборони на початку тридцятих педагогічної діяльності у Київському державному інституті кінематографії.

Режисерська лабораторія, заснована Олександром Петровичем у 1935 році, була необхідна в першу чергу для самого О. Довженка, який підходив до свого сорокаріччя, тим більше на Сході вважають, що Майстер може починати передавати свої знання лише з сорока років. Більше того, психологія виділяє цей вік як граничний, коли людина переосмислює своє життя.

Мистецтво О. Довженка — це постійний пошук: «Мистецтво не може розвиватися за наперед визначеними еталонами. В його творчій природі — і шукання, і експеримент, і навіть іноді сміливі крайності в шуканнях» [1, 100].

«Чи були ці уроки кінорежисури систематизовані за певною програмою? Ні, скоріше це були вражаючі монологи художника взагалі про мистецтво, про кіно, про життя у всіх його багатоманітних виявах, монологи, які гіпнотично захоплювали аудиторію» [2] — так описує стиль викладання Олександра Петровича Довженка Суламіф Мойсеївна.

«Він сам режисурі спеціально не навчався, прийшов до неї як художник і мислитель, який намагався через мистецтво покращити навколишній світ» [3] — вважали його учні по режисерській лабораторії.

О. Довженко постійно привчав режисерів і лаборантів бачити красу. «Мистецтво, в якому немає краси, — погане мистецтво. Коли краса зникає з твору або зовсім не відвідала його і автор раптом відчує, що ангели залишили його душу, марні тоді всі його сподівання» [1, 227].

Однією із характерних особливостей педагогічної методи О. Довженка було навчання учнів на власній творчості. Він полюбляв читати власні сценарії — це було і перед студентами Київського державного інституту кінематографії, коли, як згадував Григорій Григор’єв, Олександр Петрович читав сценарій «Івана»; читав сценарій «Щорса» перед учнями режисерської лабораторії під час київського періоду педагогічної діяльності, під час третього московського періоду, під час викладання сценаристам Довженко повинен був це робити, і Олександр Петрович читав, як згадував Крижанівський у «Крупицях», читання сценаріїв запам’яталося і учням режисерської майстерні у ВДІКу. Але навіщо, в чому сенс такого типу навчання? Розгадку знайшли в словах самого О. Довженка, який на одній з лекцій у ВДІКу сказав: «Дозвольте зачи­тати один уривок для кращої характеристики однієї з не­одмінних рис режисера, на мій погляд, найголовніших, а саме — відчування режисером краси» [1, 287].

Дилему між красою і правдою О. Довженко розв’язував таким чином: «Пригадується мені одна фраза Анатоля Франса: «Якби переді мною стояла дилема вибору між правдою і красою, я, мабуть, узяв би красу, тому що вона ближча до істини, ніж гола правда, і вона для митця є справжнім учителем життя» [1, 231].

Недарма ж в одному листі Віктору Іванову Довженко писав: «...Любіть природу, хороше товариство, уникайте всього, що вас може дратувати. Думаючи про правду і дбаючи про неї, віддавайте перевагу красі,— вона велич­ніша за правду і часом потрібніша в мистецтві... бо вміщує в собі і правду, як частку... Спрямовуйте на се надалі і свою творчість» [4].

О. Довженко досяг великих успіхів у мистецтві тому, що працював на рівні емоцій — він не знімав фільми, він жив ними, віддаючи всі свої сили без останку: «Я не думаю, я хвилююсь. Оце хвилювання, що червоною ниткою проходить крізь усі мої роботи, властиве мені і понині» [1, 199].

Головним у педагогічній методі Олександра Петровича було навчити своїх учнів «хвилюватися», «вкладати у власні твори максимум власних емоцій, наснаги й теплоти серця: «Там, де немає боротьби людських пристрастей, — немає мистецтва. Для того, щоб хвилювати глядача, треба не тільки артистам, треба автору бути схвильованим. Для того, щоб радувати, просвітлювати щиросердечний світ глядача і читача, треба нести просвітленість у своєму серці і правду життя піднімати до рівня серця, а серце нести високо» [5].

Тільки за такої умови можна вийти із ремісничого розряду в ранг справжніх творів мистецтва, що було головним завданням О. Довженка. Чи досягали його лекції-бесіди своєї мети, намагався розібратися О. Довженко в автобіографії 1939 року: «Тепер я іноді зустрічаю колишніх своїх учнів. Це вже немолоді люди різних професій. Я питаю їх — чи був я хорошим учителем? Кажуть — був. Не стільки хорошим учителем, як хорошим вихователем. Ці відповіді сповнюють мене радістю. Навряд чи я був хорошим вихователем у звичайному розумінні цього слова... Був я з ними до кінця відвертим» [6].

Довженко заохочував молодих митців до самовдосконалення і творчого зростання: «Режисурі слід вчитися все життя. І я ось продовжую це навчання. В інституті можна і слід опановувати секрети нашої професії. Але найголовнішою нашою школою мусить стати саме життя» [7].

Література

1. Довженко О. П. Твори: В 5 т.— К.: Дніпро, 1984.— Т. 4.— 351 с.

2. Цибульник Суламіф. Перші уроки. // Дніпро.— 1994.— № 9-10.— С. 63.

3. Уроки Александра Довженко: СБ.статей.— К.: Мистецтво, 1982.— С. 186.

4. Іванов Віктор. Садівничий. // Полум’яне життя. Спогади про Олександра Довженко.— К.: Дніпро, 1973.— С. 395.

5. Александр Довженко. Кинорежиссер, писатель, художник.— М.: Союз кинематографистов СССР, 1972.— С. 148.

6. Довженко Олександр. Автобіографія 1939 р. // ЦДАМЛМ України.— Ф. 690.— Оп. 4.— Од.зб. 115.— Арк. 16.

7. Левчук Тимофій. Тому що люблю: Спогади кінорежисера.— К.: Мистецтво, 1987.— С. 55.