СВІТОБАЧЕННЯ ТА СВІТОРОЗУМІННЯ: ПРОБЛЕМА ХУДОЖНЬОГО ВІДТВОРЕННЯ
Т.Орлова, Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури, Київ
Проблема художнього образу, змісту того, що генерує митець і репрезентує твір, поставала перед усіма, хто намагався збагнути сутність мистецтва. Хоча поняття художнього образу досить пізнього походження, увійшло у філософський обіг з теорією Гегеля, трактування самого феномену протягом тисячоліть демаркувало різноманітні, часто гостро контраверсійні естетико-художні позиції. Діапазон протистоянь простягався від розуміння образів-ейдосів як субстанційного буття сутності чи результата еманації Божої до переконаності у віддзеркаленні ними соціальної або фізичної реальності. Проблема художнього образу не втратила актуальності і у новому тисячолітті, навіть виступаючи у вигляді розлогих доведень її ніби несвоєчасності і декларацій про самовичерпаність художньої образності у мистецтві сьогодення.
Зважаючи на різноманітність світової художньої образності не може бути вирішеною лише на рівні аналізу сигніфікативно-семантичного відношення, шляхом долання альтернатив «реалізм-антиреалізм», на що переважно робився наголос у дискусіях. Розкриття природи художніх образів потребує більш широкого методологічного підходу, онтологічнофеноменологічного окреслення кола їх існування. Вихідною тезою аналізу має бути те, що художній образ являє собою специфічну синтезуючу форму свідомості, у котрій чуттєвість естетичних явищ перетворюється у феномен духовної культури. Саме художня образність ставить мистецтво у ряд світоглядних моделей буття, вищих форм духовного освоєння світу.
Онтос, культурна реальність передзадані художнім образам, отже останні неухильно корелюються з формами буття. Але образи художньої свідомості виходять за межі онтологічних значень у сферу коннотацій, бо мистецьке освоєння дійсності включає крім відображення вираз думок, оцінки, почуття митця, несе у собі ідеали, загальнокультурні змісти.
Специфіка художіх образів у різних видах мистецтва досить відмінна. Вона залежить від ступеню опосередкованості їх зв’язку з оточенням, спрямованості на різні області буття: на зовнішній, онтологічний або внутрішній світ людини. У відтворювальних мистецтвах духовне осягнення, оцінка дійсності, самовираз автора здійснюється через організацію матеріалу у відображальні, міметичні образи. Трансформуючи предметні змісти, вони все ж представляють реальність у її власних формах.
У невідтворювальних мистецтвах відбувається безпосередня демонстрація емоційно-ментальної динаміки художньої свідомості, котра набуває форм інтонаційних художніх образів. Тут мовні вирази проектуються на дійсність через механізми аналогій, набуваючи широкого діапазону інтерпретацій. Втім, в усіх мистецтвах образи включають обидві семантичні складові: екстенціональні значення, зовнішні уявлення, знання та інтенсіональні сенси, що містять конотаційні, додаткові значення.
Художні образи не копіюють, а творчо моделюють буття, синтезуючи суб’єктивні та об’єктивні складові змістів. Трансформації образів, їх неповна відповідність прообразам, операційне випрацювання додаткових сенсів є еврістичнішими, ніж констатація їх тотожності реальності. Тому оцінка художніх образів за критеріями верифікації, як і орієнтація на адекватність відображення є вочевидь непродуктивними. Цінність мистецького бачення (реалістичного, романтичного, символічного, імпресійного) визначається не епістомологічними, але культурологічними критеріями, вкладом до ентелехії культури, міри сприяння її вдосконаленню.
Експлікація поняття художнього образу як духовного утворення дозволяє уточнити критерії оцінки явищ і сучасного мистецтва. Теорія постмодерну аргументує твердження про його безобразність, пояснює беззмістовність творів відсутністю в них референтів, безденотативністю симулякрів. Така аргументація не витримує критики, бо транспарентність, прозорість творів спрямованою саме на виявлення їх ідеальних складових, духовних сенсів, світобачення та світорозуміння митців. Існування в мистецтві художніх образів не залежить від наявності або відсутності денотату, від інтонаційної чи німетичної спрямованості, воно є безумовним, а якість образів зумовлена мірою духовної спроможності автора.