Світоглядно-міфологічний контекст «,Слова о полку Ігоревім»,
М.-Л. А. Чепа, Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Київ
Те, що «,Слово», насичене елементами слов’янської міфології, є незаперечним фактом і не збуджує творчої уяви дослідників. Але практично ніхто не звертає уваги на далеко не очевидну, на перший погляд, присутність на сторінках твору Світового дерева, або Дерева життя. Не підлягали ґрунтовному аналізу й факти співіснування у «,Слові», автентичної міфотворчості з міфами іранського та єгипетського походження.
Свого часу нами, у процесі історико-психологічної реконструкції Бояна (роки життя 1016 —, 1106), здійснено «,деміфологізацію», особистості цього видатного діяча світової історії та культури, повернено йому статус історичної особи. Наголошуючи на історичності творчих та суспільних діянь Бояна, ми не торкались особливостей процесів світосприйняття і самовираження останнього. На меті було продовження роботи в даному напрямку, демонструючи, як це не парадоксально звучить, міфологічність світорозуміння «,деміфологізованого», нами героя та автора безсмертного твору.
Найперше звертаємо увагу на співіснування в «,Слові», авторського бачення подій (незалежно від того, хто був автором твору), і архаїчного бачення Бояна, що видно із протиставлення «,старих словес», і «,пісень по билинам сего времені»,. Проте світ міфологічний і світ реальний, як вони окреслені в «,Слові»,, не є світами паралельними, недотичними. Автор, приміром, прагне продемонструвати їх співіснування таким чином: «,віщий Бояне, Велесів внуче»,, «,Всеслав... великому Хорсові путь прерискаше», тощо.
Що було стрижнем світоглядної системи Бояна? Нам видається, що це уявлення про Світове дерево, яке проступає з тексту «,Слова», у висловах на кшталт: «,ростікашеся мислію по древу»,, що може позначати не тільки просторовий, а й часовий вимір Світового дерева, відтворення в уяві періодів правління князівської династії від «,старого Володимира», до «,теперішнього Ігоря»,, осмислення подій сучасності з огляду на міфологічне «,врем’я Бусово», і «,часи Трояні»,.
У цьому контексті: «,розтікатись... сірим вовком по землі», —, озирати обшири рідної землі до горизонтів володінь своїх князів, «,...сизим орлом під обла- ки», —, дивитись на рідні землі звертаючись до контекстів німецьких, грецьких, угорських тощо. Ще одна метафора «,Слова»,: «,...скача... по мислену древу, летая умомъ подъ облакы, свивая славы оба полы сего времени...», —, поєднує час і простір Боянової творчої уяви. Обидві половини Боянового суб’єктивного світу можуть мати складну раціонально-міфологічну структуру.
Дерево у «,Слові», зустрічаємо також у ситуаціях, де дійовою особою виступає міфологічний Див, що уособлює сили зла. «,Збися Див, кличет врху древа, велит послушати землі незнаємі, Волзі, і Поморію, і Посулію, і Сурожу, і Корсуню, і тобі, Тьмутараканський болван»,,—, читаємо в одному місці. «,Уже снесеся хула на хвалу, уже тресну нужда на волю, уже врежеса Див на землю», —, маємо в іншому. М. Костомаров трактує слов’янського Дива (потрапив до нас з іранської міфології) як істоту злу, похмуру, смертоносну, злобну, протилежність істоті світлій, животворній, добрій. Сучасні міфологи наголошують на ототожненні Дивів з демонами, характерною рисою яких є те, що вони роблять неправильний вибір, коли треба вибирати між добром і злом, вони (Диви), разом з тими, хто їм поклоняється, іменуються «,породженням Злої Думки, Брехні та пихи»,. Відомо, що злі, темні сили перебувають на підземних частинах Світового Дерева. Якщо Див з вершини дерева закликає озброєних людей «,почути», землі невідомі, це є ніщо інше, як заклик до інтервенції, як звістка про перемогу сил Зла. Див, що поширюється по землі, символізує те саме. Немає сумніву, що як у цьому випадку, так і в усіх інших, маємо справу з метафоричними висловлюваннями, а дерево являє собою Світове Дерево, або Дерево життя. Дерево життя з тугою похилилось до землі над тілами Ігоревих воїнів, над тілом князя Ростислава. Дерево життя втратило листя у результаті поразки Ігоря. Воно життєдайно зеленіло над головою Ігоря, рятуючи його від половецької погоні. Всі наведені приклади взято з тексту «,Слова»,.
Важливим у пропонованому контексті видається згадка про міфологічного Хорса в епізоді про князя Всеслава, який «,людям судяше, княземъ грады рядяше, а сам въ ночь влъком рыскаше... великому Хръсови влъком путь прерыскаше...», Нагадаємо, що за єгипетською міфологією бог Хор (Гор) був соколом і царем Єгипту. Окрім того, він був «,небесним Хором»,, «,володарем небес»,, «,царем богів»,, «,єдиним»,, а також небесним тілом —, зіркою або сонцем. Інколи єгипетських царів називали «,Хор і Сет», або «,Два соколи»,, а не просто «,Хор»,. В перших розділах Текстів пірамід Хор і Сет постають як брати і рівноправні правителі обох частин Єгипту. Пізніше Хора уявляли у вигляді трійці, яка складалася з небесного царя, земного царя і сокола.
Ключовою проблемою у викладеній концепції вселенського і вічного бога Хора було наступне: як можна пояснити, що він був смертним у своїй іпостасі земного царя? Тексти пірамід пояснюють, що цар Хор, помираючи, переходив у свою постійну небесну іпостась і ставав богом Осирісом, зливаючись із правителем неба, тоді як нове уособлення Хора на землі спадкувало йому. У нашому випадку, приміром, Хор —, Ярослав Мудрий, відійшовши на той світ, ставав Осирісом, а його наступник на київському престолі —, Хором.
Те, що ім’я Хора (Хорса) співзвучне зі скандинавським ім’ям Всеволода Ярославовича (Холті), а головне, те, що на ктиторській фресці у Софії Київській Всеволода зображено серед інших членів родини Ярослава Мудрого, які презентують Богу модель храму, дає нам підстави висловити гіпотезу, що у наведеному вище фрагменті, де фігурують Всеслав Полоцький і Хорс, в образі останнього виведено Всеволода Ярославича. Таким чином, набуває сенсу боротьба князя Всеслава (людина-оборотень, темна сила, зло) з великим князем київським Всеволодом (цар, світла сила, добро).
З літописів ми знаємо, що початок усобиць Всеслава та шлюб із половчанкою Анною Всеволода практично збігаються у часі. Чи не суперничали згадані князі у боротьбі за руку Анни та за військову підтримку сватів-половців? У такому випадку розкривається первинний сенс іще однієї фрази зі «,Слова»,: «,На седьмомъ веце Трояни връже Всеслав жребии о девицю себе любу»,.
Якщо погодитись із думкою багатьох дослідників, що «,Троянь», у цьому місці тексту «,Слова», означає троїстий союз Ярославичів (Ізяслава, Святослава, Всеволода), а склався він не раніше смерті Ігора-Костянтина Ярославича (1060), то всі три події —, початок усобиць Всеслава (1067), смерть першої дружини Всеволода (1067), сьомий рік троїстого союзу (1067) —, збігаються у часі. У цьому контексті Всеславова «,дівиця», була справжньою дівицею, а не стольним градом Києвом, як переконані майже всі дослідники-словознавці.
Сподіваємося, що запропонований нами підхід до прочитання «,Слова», через призму міфологічних шарів свідомості автора та героїв твору дасть змогу проникнути у глибинні сенси видатної пам’ятки української та світової культури.