Тема творчості у християнській антропології
Т.А. Прадош, Український державний університет водогосподарства і природокористування, Рівне
Тема творчості є однією із найзагадковіших проблем у християнській антропології. Етика творчості у християнстві побудована на вирішенні одвічної колізії буття людини, яка, будучи, з одного боку, витвором Бога-Творця, з іншого, є повноцінним суб'єктом творчості, який самостійно встановлює межі власних можливостей і таким чином вирішує суперечність між нескінченною природою людини та умовами її кінцевого існування в світі. Таким чином, творчість —, це перш за все можливість засвідчити світові свою дієспроможність, а отже, можливість самовияву людини.
В момент входження в особисте буття людина приносить у світ свої завдання, які лишаються одними і тими ж незалежно від обставин і умов протягом усього життя. Ця внутрішня незмінна логіка духовного життя людини лягла в основу античного поняття «,долі»,, «,року»,, але помилка його звичайного розуміння такого в тому, що ця логіка життя пов'язана не з зовнішніми подіями, а з внутрішніми завданнями, з духовним аспектом життя. У християнстві така внутрішня закономірність життя людини називається «,хрестом», [2, 52].
Таємниця «,хреста», є таємницею онтологічною, оскільки «,хрест», з'являється вже при народженні. Розкрити свій «,хрест»,, розпізнати внутрішню тему свого життя крізь тривіальність подій є по-справжньому творчим випробуванням. Людина Богом покликана до творчості, до вирішення свого основного буттєвого завдання —, «,несення свого «,хреста»,.
Етика творчості у християнській антропології є етикою благодаті, яка відрізняється від етики суспільного закону тим, що для неї моральне завдання є неповторимо індивідуальним, творчим завданням. Людина повинна постійно робити моральні відкриття й тим самим стверджувати моральний закон в собі. Творчість відхиляє «,законництво», і «,фарисейство»,, оскільки підкоряється лише закону благодаті.
Творчість, творче ставлення до власного буття є не право, а обов'язок: », Візьми хрест свій і слідуй за Мною!», (Матв. 10:38, Матв. 16:24, Марк. 8:34, Лук. 9:23).
Розпізнати свій «,хрест», означає також розкрити Божественний образ в собі, реалізувати свої внутрішні завдання. Образ Божий конститутивний і нормативний, його ніяк не можна ні загубити, ні знищити. Він ентелехійно присутній у бутті людини.
Таким чином, творчість —, це спосіб життя християнина та моральний обов'язок особистості. Творчість —, це дієва трансценденція як вихід за межі наявного буття і спрямування до досконалості, яка є одночасно виявом духовності людини.
Творчість непідвладна статиці об'єктивованого світу, це завжди пошук нового й орієнтація на перетворення світу. В цьому смислі неможливо мислити творчість окремо від свободи, адже творчість не буває з примусу. М.Бердяєв зараховує творчість до одного з вічних начал життя поряд зі свободою, цінністю особистості та любов'ю [1,239]. Людина наділена свободою як атрибутом творчості, яка породжує різноманітність та відмінність. Це означає, що кожна людина вільна відбивати образ Божий у винятковий і неповторний спосіб.
У свободі творчість набуває рис стражденності. Шляхом страждання людина здобуває для себеі внутрішнє світло. Отже, творчість —, це також вільне страждання, яке стає трагедією через інтенційне усвідомлення неможливості творення чогось принципово нового.
Зрештою, творчість переростає у людинотворчість, основним суб'єктом якої є духовна особистість, орієнтована на творення самої себе.
Література:
1. Н.А. Бердяев. Опыт эсхатологической метафизики. Творчество и объективация. //Н.А. Бердяев. Царство Духа и Царство Кесаря. М., 1995. —, С. 233-256.
2. В. Зеньковский. Проблемы воспитания в свете христианской антропологии. М. , 1993. —, С. 38-60.
3. Калліст (Уер), Єпископ Діоклійський. Таїнство людської особистості. //Православний вісник. —, № 2. —, 2000. —, С. 18-24.