Трансформація екологічної культури в Україні
А. А. Бадан, Національний технічний університет «ХПІ», Харків
Україна, як і більшість пострадянських республік, сьогодні може бути полігоном для відстеження різнобічних соціо-культурних трансформацій, включаючи екологічну культуру.
Застереження Ф. Канака, що досліджував перехідні етапи і фази її розвитку, стосується небезпеки зупинки в перехідному етапі.
Просування до стабільності з перехідного стану може і повинно детермінуватися новими соціальними ідеалами, що можуть бути принесені глобалізаційними процесами.
Проте феномен глобальної культури несе у собі конфліктно-ситуативний консенсус, що ґрунтується на процедурі діалогу та толерантності. А оскільки глобальна екологічно небезпека все більше набуває кризового характеру, небезпека зупинки в перехідному стані ймовірно виводить на наступну стадію катастрофи. Таким чином, етносмисл спасіння від екологічної небезпеки потребує діалогу культур.
Характерно, що причини і наслідки науково-технічного прогресу коріняться у контексті загальної соціо-культурно-екологічної системи, тому аналіз стану екологічної культури може бути розглянутим лише не тлі соціо-культурних трансформацій.
Масштаби екологічних проблем та транснаціональний характер багатьох кризових явищ довкілля говорять про їх глобальний характер та необхідність вироблення універсальних підходів та глобальної етики у сфері екології.
Становлення екологічного руху в Україні базується, у першу чергу, на соціо-культурних трансформаціях, спричинених здобуттям Україною суверенітету. Ситуація повернення функції вирішення внутрішніх проблем від союзної до місцевої влади призвела до необхідності вироблення нових норм і стандартів екологічної культури.
Однією з ознак появи нових норм є нова національна та регіональні культури, тобто вертикаль, що пронизує усі елементи соціо-культурного простору: освіту, мистецтво, право, політику, релігію, звички і менталітет народу.
На глобальному рівні розвиткові екологічного руху в Україні сприяють і міжнародні організації та фінансова підтримка у вигляді грантів, проте стабільність джерел фінансування екологічних організацій відсутня.
У наведеній ситуації необхідно визнати залежність розвитку екологічного руху від кризових станів економіки, права на тлі побудови демократичного та громадянського суспільства.
Іншою проблемою вирішення екологічних проблем є належне виховання індивідуальної культури через освітні установи, ЗМІ та правові норми, що формують усвідомлення людиною своєї належності до навколишнього світу. Одним із прикладів західного досвіду є система штрафів за забруднення вулиць, знущання над тваринами, програми створення розплідників, скаутського руху, залучення дітей і їх батьків до догляду за хворими тваринами, охорони лісу від пожеж тощо. Тобто, гуманізація у вихованні молодої людини має стати чи не найбільш вагомою складовою підготовки людини до життя у дорослому світі. Адже діяльність і вчинки відповідальних за здорове довкілля багато у чому є наслідком відповідної ментальності, що закладена сім’єю та вихованням у школі.
Інша перешкода для створення успішно діючого екологічного руху — це перспектива технологічного суспільства, і внаслідок цього (за Г. Маркузе), виникнення «одномірної людини» як наслідок формування єдиної маси продуктів, єдиної масової культури, утрати розмаїття людських відносин, руйнування природного середовища.
Урбанізація спричинила поступове зникнення з міст і селищ тварин, що жили поряд із людиною на протязі тисячоліть, розмаїття рослинного світу та птахів, які своїм співом повертали людину до світу живої природи. Відсутність у міських мешканців емпатії до живого світу взагалі може привести до катастрофи людського духу, руйнування усталеної гармонії співіснування людини та довкілля.
Вищезазначені моменти приводять до висновку, що кризова ситуація екологічної культури в Україні, так само як і інших елементів індивідуальної регіональної та національних культур, може бути вирішена лише за умови багатовекторних зусиль (і притому одночасних) у сферах виховання сім’ї, у школі; за умови виникнення нових традицій на побутовому рівні; за умови виникнення неурядових організацій, стимулюючих усю діяльність осіб та урядових організацій, причетних до збереження або руйнації навколишнього середовища.