ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Ціннісні орієнтації в житті особистості
Морально-етичні аспекти концепції людини.

Ціннісні орієнтації в житті особистості

В.Жулай, Інститут філософії НАН України, Київ

Процес формування особистості досить складний і негарантований. Сучасна соціальна філософія багато уваги приділяє проблемам актуалізації особистісного начала в людині. Формування особистості нерозривно пов’язане з проблемою цінностей та конфліктом, який виникає в цій царині.

Перше, з чим пов’язана актуалізація особистісного, є конфлікт особистості з навколишнім оточенням: чи то з малою соціальною групою, чи з суспільством взагалі. Це залежить від масштабу самої особистості. Але майже завжди цей конфлікт починається спочатку в сім’ї або протиставляння нею сімейного укладу життю суспільному: тієї атмосфери затишку і любові оточуючому світові ворожнечі.

Поняття особистості не мислиться без поняття свободи та проблеми вибору. Отже, перше, з чим стикається людина в процесі становлення особистісного начала, — це спроба самовизначення, виборювання власної незалежності та проблема вибору власного шляху становлення. В цьому процесі випробовується внутрішня сила людини, її готовність до ствердження власної самобутності. Ставши на цей шлях випробовування, індивід може стати особистістю або, не змігши подолати суспільної протидії, відмовитися від нього. Це завжди боротьба між одним суб’єктом і цілим суспільством. В цій нерівній сутичці суб’єкт воліє нового, а суспільство є виразником звичного, старого, інколи відживаючого. У цій боротьбі завжди випробовуються цінності. Суспільство тут є носієм цілої ієрархії цінностей, які можна поділити на дві загальні категорії теоретичних і повсякденних цінностей. Якщо конфлікт відбувається в царині теоретичних цінностей, його результат залежатиме від того, в якій саме площині цей конфлікт відбувається: чи в полі загальнолюдських цінностей, які є вічними і незмінними, — тоді переможе суспільство, бо виступає їх носієм. Якщо в царині релігійних — особистість може змінити свою належність до даного суспільства, якщо в полі соціальних чи індивідуальних — шанси на перемогу особистості зростають.

Дуже часто виникають конфлікти в царині повсякденних цінностей: по-перше, ця площина цінностей найбільш мобільна, по-друге, ця царина охоплює в більшій мірі життя особистостей міщанського типу. Конфлікти в житті особистостей богемного типу проникають в площину теоретичних цінностей. Найбільш складні за змістом конфлікти, які створює особистість творчого типу. (Класифікація особистостей за Ф.Знанецьким.) Це людина, яка є не задоволеною всім суспільним життям, вона заперечує буденність і всі повсякденні цінності, вона протиставляє себе релігійним догмам, вона випробовує вічні загальнолюдські цінності. Це творці нової реальності, нової культури, нової історії. Але цей шлях найбільш складний, тому що людина актуалізує в собі сили, які стають здатними протистояти віковим суспільним устоям, але, як правило, таке протистояння є терапевтичною процедурою для суспільства, яке починає розкладатися. В такому протистоянні суспільство відроджує те краще, що воно накопичило за свою історію, осмислюючи цінність загальнолюдського по-новому, очима творчої особистості.