ПІДТРИМУЄМО УКРАЇНУ

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків
Умови можливостей та обмежень людської креативності: до специфіки постмодерної доби
Художня творчість і тенденції соціокультурного руху сучасності

Умови можливостей та обмежень людської креативності: до специфіки постмодерної доби

Л.Н. Гармаш, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАНУ, Київ

Перефразуючи знаменитий соловйовський вирок щодо Ніцше, можна сказати, що постмодернові &#171,не пощастило: йому судилося стати популярним&#187,. Тим самим численні лави бажаючих присягнути йому на вірність почали невпинно розмивати усіляку можливу окресленність його меж, підтягуючи під його &#171,патронат&#187, все нові й нові царини змістів. Оскільки причетність до постмодерну є ознакою сучасності та своєчасності, подібна експансія поняття відбувається всякий раз, коли в рамках названого маємо справу з динамічним співіснуванням фактуальної, теоретичної та ідеологічної компоненти.

Справу, однак, було зроблено: врешті решт ми постали перед проблемою деідентіфікації самого поняття. Тому актуалізується завдання заново інвента­ри­зувати і спробувати переосмислити всі основні атрибуції, що їх заведено приписувати постмодерновій ситуації.

І в першу чергу тут треба відзначити, що цей самий славнозвісний постмодерн, який хрестоматійно визначають через загрозливе префіксальне нагромадження &#171,делегітимації метанарації&#187,, сам себе ідентифікує з Провідником, Психопом­пом &#151, зі світу індустріального до інформаційного: Харон, що причаївся на &#171,другій хвилі&#187,, вичікує як досвідчений серфінг-маневрист, коли його підхопить й піднесе &#171,хвиля третя&#187,. Отож, сам постмодерн наполягає на тому, що він є Посередник, міст, поводир, добровільний Сусанін сучасної культури. Куди ж, однак, він нас намагається провести? На пошук чого ми спрямовані?

Звідси виростає наскрізна проблема, яка від початку несе в собі зародок постмодерну &#151, так би мовити, постмодерн-породжувальна &#151, проблема Іншого. Інше виступає перед нами в безлічі машкар: Інше &#151, це таїна, Майбутнє &#151, це Інший, У смерті ми маємо справу з абсолютно Іншим, Чоловік стикається з жінкою як з чимось абсолютно інаковим. Їхня зустріч не є змішуванням. Патетика кохання й полягає в цьому нездоланному дуалізмі &#151, Інший не перетворюється на об'єкт, Інший завжди вислизає, зберігаючи свою ідентичність. Але ж на якому &#171,шляху&#187, можна &#171,зустрітися&#187, з Іншим, або &#151, за Левінасом &#151, &#171,як знайти Іншого&#187,? Очевидно, що це вимагає принципової демоногізації та деієрархізації свідомості.

Встановлення світової поліцентричності, &#171,мультиперспективи&#187, бачення вимагає процедури децентрації &#151, саме на цьому наполягав постструктуралізм як безпосередній попередник, &#171,передтеча&#187, захоплений позаструктурними елементами будь-якої структури, її маргіналіями, що створював умови можливості виникнення постмодернізму, адже &#171,магістральні шляхи&#187, старіють і вмирають, натомість залишаються жити маргіналії &#151, у випадку з текстами,&#151, саме те, чому той чи той автор не приділяв ніякої уваги,&#151,  його випадковості. (Додати б, що така ситуація, крім усього іншого, породжує проблему відповідальності митця за свої теми-&#171,попелюшки&#187,, витіснені ним &#171,на поля&#187, своєї творчості, зневажені і покинуті ним.)

Ламкою ієрархії цінностей довершено розпочату модерном низку антиієрар­хічних революцій. Невипадково так прижилася (з легкої руки М. Ямпольського) щодо визначення постмодерну метафора &#171,ігор на площині&#187, (як тут не пригадати культової пісні &#171,Акваріуму&#187, &#151, &#171,Мы стояли на плоскости с переменным углом отраженья&#187,). Мається на увазі відсутність будь-якого ієрархизму у сприйнятті, здавалося б, принципово різних культуроутворень, абсолютно мирне спів­існування елементів &#171,класики&#187, і &#171,попси&#187,, нескінченна перетасовка всіх часів з усіма широтами на одній горизонталі. І головне &#151, спростування принципу &#171,третього не дано&#187,, відкидання закону &#171,або &#151, або&#187, на користь всеядному &#171,і, і&#187,. Таким чином десакралізовувалася проблема людського Вибору, неминучості жертви. Так Борис Парамонов у своєму знаменитому публіцистичному &#171,Что такое постмодернизм?&#187, стверджував, що питання &#171,Що краще: написати &#171,Або-або&#187, чи одружитися з Регіною Ольсен?&#187, є релевантним тільки для модернової люди­ни &#151, для постмодерної: звісно, і одружитися, і написати&#187,. Трагічність світу скасовується як анахронізм.

Проте наведений принцип &#171,і,і&#187, &#151, не має нічого спільного із діалектичним подоланням протилежностей. Це ажніяк не інтенція синтези &#151, навпаки, це принципова легітимація еклектики, яку можна вважати ще одним з невід'ємних атрибутів постмодерну. Постмодерн не жадає жодного сполучання непоєд­нуваного, знаменитого coidentia oppositorum, про яке так натхненно йдеться в текстах Мірча Еліаде як про глибинну трансцендентну спрагу міфічної свідомості. Континуальність &#151, не постмодерна чеснота. Його влаштовує мікс, коллоїдний розчин, повна гетерогенність, &#171,нерозмішаність&#187,, складеність. Він виправдовує і підносить принцип колажу.

Так, славнозвісне &#171,децентрування&#187, суб'єкту, розчинення меж поняття тексту, ерозія віри у &#171,великі метаоповіді&#187, (легітимуючі, об'єднуючі та &#171,тоталізуючі&#187, уявлення про сучасність) звело всю комунікацію до вільної гри означників та породило картину &#171,універсума текстів&#187,, в якому окремі тексти до нескінечнності посилаються один на одного та на всі одночасно, оскільки вони усі разом являють лише частину &#171,всезагального тексту&#187,, котрий у свою чергу завжди співпадає із вже &#171,текстуалізованою&#187, дійсністю та історією. Загалом &#171,оповідання історій&#187, (stories) &#151, одна з головних міфологем постмодерна, адже все, що репрезентує себе як існуюче, може бути засвоєне свідомістю тільки через посередництво розповідної фікції, вигадки, іншими словами, світ доступний та відкривається людині лише у вигляді історії, розповідей про нього (наприклад, фізики, &#171,розповідають історії&#187, про ядерні частки). Відтак, кінцева мета філософії, яку розуміють літературно,&#151, надання завершеності &#171,знанню&#187,.

А проте, хоч би як намагатися вчергове розчинити людину &#151, цього разу в тексті, факт лишається фактом: суцільне відкидання метанаративів оголює екзистенцію і надає їй статусу першоджерела сенсів і цінностей. Ліберально-демократичні цінності доведено до радикалізму тим, що прирівняно до будь-яких інших.

Цей стан, відбиттям якого є сучасний постмодерн, є пороговим, є симптомом проходження &#171,крапки біфуркації&#187,. Невипадково браму ХХ сторіччя зачиняє фільм &#171,Матриця&#187,: ідея світу як &#171,розгорнення моєї свідомості&#187,, такого собі &#171,продуктивного соліпсизму&#187, стає з елітарної гіпотези диваків-філософів надбанням масової свідомості. &#171,Віртуальні&#187, утвори, реальніші за саму реальність, персонажі, що стали персонами і тим уможливили досяжність абсолютного взаєморозуміння творця й творіння &#151, ось стихія, з якою вже намагається гратися постмодернова людина. Проте, які ж світоглядні експлікації випливуть з цієї грайливої інтенції деміургів незалежних світів?