підтримуємо
Україну Ukrainian flag icon
Вплив діалектичного мислення на формування творчої особистості
Психологічні механізми творчого процесу

Вплив діалектичного мислення на формування творчої особистості

Ю. Воржева, Львівський національний університет ім. Івана Франка

В наш час гостро стоїть питання виховання творчої особистості, яка може самостійно орієнтуватись у дійсності, вміє знаходити нестандартні рішення на основі критичного ставлення до здобутої інформації. Цей процес має починатись з раннього дитинства. В психології на основі багатьох досліджень було показано, що організація адекватної освітньої роботи з дітьми дошкільного віку, яка враховує механізми їхньої пізнавальної діяльності, дозволяє дітям оволодівати різноманітним, в тому числі досить складним матеріалом. При цьому дитина не тільки засвоює ту або іншу галузь знання, але і розвиває свої здібності.

Одним з напрямків розвитку творчої особистості є розвиток діалектичного мислення, сутність концепції якого (запропонована вiдомим дитячим психологом, доктором психологiчних наук, професором, дiйсним членом Нью-Йоркської академiї наук Миколою Вераксою) полягає у розумінні мислення як системи особливих діалектичних розумових дій, що дозволяють оперувати протилежностями, продуктивно перетворювати їх та розв'язувати суперечливі ситуації. Міркувати діалектично &#151, значить, не вигадувати того, чого не існує в дійсності, не нав'язувати природі нічого такого, чого в ній немає. Це значить, визнавати об'єктивну діалектику, яка існує і виявляється в самих речах, тобто в об'єкті, який є поза нами і незалежно від нас.

Діалектичне мислення формується у дитячому віці і в подальшому використовується у вирішенні творчих завдань. Центральне місце в процесі діалектичного мислення посідає створення випереджаючої структури образу, на основі якої в подальшому будується конкретний образ. А у дошкільному віці розвиток випереджаючої структури образу тісно пов'язаний з діалектичними структурами мислення.

Виділяють такі операції діалектичного мислення: серіація (формується на основі почергової дії декількох об'єктів, кожен наступний об'єкт за своїми якостями та іншими характеристиками є протилежним попередньому персонажу), об'єднання (один і той самий об'єкт одночасно є і тим, і іншим, об'єднуючи в собі об'єкти з протилежними якостями і об'єкт є і тим, і іншим відносно до двох об'єктів, з сильно вираженими протилежними якостями), обертання (формально початок і кінець дії ніби збігаються, але початок і кінець мають якісні відміни, протилежні одна одній), перетворення (будується на основі дії механізму зміни стану одного і того самого об'єкта на протилежний із збереженням решти його якостей), замикання (будується на основі дії механізму, коли дія одного об'єкта направлена проти іншого, протилежного об'єкта, повертається назад до першого об'єкта з тим самим значенням, яке надавалось на початку), опосередкування (будується на основі механізму, коли остаточне вирішення проблеми і протилежної ситуації здійснюється опосередковано до тих умов, які створюють цю протилежну ситуацію, протилежні самі собі і взаємно виключають одна одну). Всі ці діалектичні операції відповідають певним законам діалектики (Закон єдності і боротьби протилежностей, Закон перетворення кількісних змін у якісні і Закон заперечення заперечення).

Як свідчать дослідження психологів, формування діалектичного мислення починається в дитинстві (3-5 років) і є передумовою формування творчого мислення, але часто ця здатність у дітей розвинена набагато краще, ніж у дорослих (тобто з часом, без належного тренування ця здатність послаблюється).