Єдиноріг
Міфічна тварина єдиноріг існує у багатьох традиціях. Відомі різноманітні його зображення: на Сході — коза, а пізніше на Заході — олень або кінь. Спочатку єдинорога вважали істотою чоловічого, потім — жіночого роду. Насправді ж він є двостатевим, і завжди має один ріг на лобі, частіше за все спіральний.
«Єдиноріг не є поодинокою сутністю, це — казкова істота з численними варіаціями: наприклад, існують однорогі коні, віслюки, риби, дракони, скарабеї тощо. Суворо кажучи, ми маємо справу з темою єдиного рогу (алікорн)».
К.Г.Юнг «Психологія й алхімія»
У стародавньому світі єдинорога вважали вихідцем з Індії, де його зображували з червоною головою та білим чи чорним рогом. Потім він з'явився у Вавилоні, Китаї, Тибеті, Греції. На Заході апогей його популярності припадає на Середньовіччя.
Єдиноріг уособлює могутність, силу, яка протистоїть силам темряви і підтримує рівновагу у Всесвіті. Він є символом сонячного проміння, чистоти, повороту до єднання, до центру. Спіраль — це нагадування про те, що перебуває незмінним серед часів. Крім того, єдиноріг — символ трансмутації, свободи та пізнання, він указує шлях тим, хто шукає істину.
Численні традиції говорять про єдинорога як про міфічну тварину, що втілює вищу владу Буття. Він оповитий таємницею й уособлює споконвічну єдність, початок та кінцеву мету людського існування, єдність протилежного, здатність долати внутрішні протиріччя, всезагальну любов та співчуття.
У Вавилоні його уявляли крилатим. На амулеті-циліндрі, який датується приблизно 1800 роком до н.е., на протилежних поверхнях зображено двох єдинорогів, що символізують дві сторони Дерева Життя. У шумеро-семітській традиції єдиноріг — місячний символ, атрибут непорочних богинь.
У давньокитайській міфології єдинорога (цилінь) тлумачать як поєднання двох понять: «ци» представляє чоловічий аспект, янь, що випромінює рушійну силу, енергію творення; «лінь» — жіночий принцип, інь, який приймає енергію. Таким чином, цилінь є творчим імпульсом та його безкінечною експансією, а також єдність протилежностей чоловічого та жіночого.
Люди можуть побачити єдинорога лише у виняткових випадках. Його вважали вісником щастя, і його поява символізує прихід до влади гарного правителя або народження істинного монарха. Вважалося, що поява циліня несло із собою умиротворення та процвітання природи, було знаком ідеального, мудрого і гуманного правління, а також знаком майбутнього народження мудреця. Появою циліня відзначені народження та смерть Конфуція.
Цилінь пов'язаний з деякими історичними моментами китайської традиції. Так одного разу, 5 тисяч років тому, імператор Fu-Hsi сидів на березі поблизу гирла Жовтої ріки. Раптом з'явився цилінь, й брудні води ріки посвітліли й набули кристально чистого зеленого кольору. Цилінь зупинився перед імператором, три рази вдарив копитом об скелю та заговорив із ним голосом, що дзвенів наче храмовий дзвін. Коли цилінь повернувся, щоб піти, імператор побачив, що його спина вкрита магічними знаками, які він спробував скопіювати. Таким чином народилася перша письмова мова Китаю.
У Тибеті єдиноріг зветься «се-ру». Це переважно газель чи лань, що живе на гірських вершинах. Єдиноріг — це міст між Небом та Землею, між світом світлих принципів і світом темної та щільної матерії. Він існує на межі двох світів — проявленого та непроявленого, між двох енергій. Єдиноріг є символом пробудженої свідомості, цілісності та внутрішнього спокою, він просвіщає, світить у темряві і подібно до ранішньої зірки, вказує шлях, надихаючи людей у пошуках мудрості. На фронтонах гімалайських монастирів незмінно зображують двох єдинорогів, які обертають колесо Дхарми.
В Індії єдиноріг представляє силу духовного багатства. Він є одночасно і руйнівником і творцем. Сомвол єдинорога зустрічається в «Атхарваведі» і в «Махабхараті» у міфі про потоп, під час якого Ману прив'язав корабель до рогу гігантської риби-єдинорога.
У Персії єдиноріг уособлює запліднююче начало, силу та здатність очищати. У персидському манускрипті XV ст. сказано: «Що стосується його рога, то він здається золотим, за його допомогою будуть знищені та розвіяні усіляке псування й мерзенність».
У древньоєврейській традиції існує така легенда: коли Яхве попросив Адама дати імена усім тваринам, єдиноріг був першим хто його отримав і, таким чином, він був зведений до вищого рангу. Коли Адам і Єва були вигнані з Раю, Бог дав вибір єдинорогу: залишитися в Едемі чи відправитися з людьми. Єдиноріг вибрав останнє й був назавжди благословен на співчуття людям.
У греко-римській традиції єдиноріг — атрибут усіх непорочних, місячних богинь, наприклад, Артеміди (Діани).
У християнстві єдиний ріг єдинорога — це символ божественної єдності, духовної влади та шляхетності, у зв'язку з цим єдиноріг стає образом Христа. Той факт, що єдиноріг невеликий на зріст, вказує на аналогію приниженості Христа при його народженні; його білий колір символізує чистоту, те, що необхідно здобути, щоб іти шляхами синів Божих.
У лицарському символізмі єдиноріг асоціюється з чистотою почуттів. Він часто є символом відданого кохання лицаря до дами. Єдиноріг також уособлює відмову від фізичного кохання заради кохання, чистішого та сильнішого. Це щось на зразок зачарування чистотою, оспіваною поетами, чудотворне очищення тілесного життя та сексуальної енергії, що додає лицарю сили та сміливості.
Алхімічний єдиноріг утілює етап очищення, Біле Діяння. Він означає трансмутацію і духовну еволюцію. Його ріг символізує можливість проникнення Духа у Матерію.
Разом із занепадом віри поступово зникає глибинне значення символу єдинорога. Проте міфічна тварина, що знайшла безсмертя у священних текстах та в іконографії, існує скрізь і завжди готова відкрити своє послання тим, хто здатен його почути.
* * *
Единорог
Святой поднялся, обронив куски
Молитв, разбившихся о созерцанье:
К нему шел вырвавшийся из преданья
Белесый зверь с глазами, как у лани
Украденной, и полными тоски.
В непринужденном равновесье ног
Мерцала белизна слоновой кости
И белый блеск, скользя, по шерсти тек,
А на зверином лбу, как на помосте,
Сиял, как башня в лунном свете, рог
И с каждым шагом выпрямлялся в росте.
Пасть с серовато-розовым пушком
Слегка подсвечивалась белизной
Зубов, обозначавшихся все резче,
И ноздри жадно впитывали зной,
Но взгляда не задерживали вещи:
Он образы метал кругом,
Замкнув весь цикл преданий голубой.
Райнер Мария Рильке